Derfor lukker gratisavisen 24 timer

Gratisavismarkedet har været nedadgående i Danmark i de sidste fem år. Gratisaviser som Dato, Urban, Nyhedsavisen og 24 timer har været blandt de sidste

Gratisavisen MetroXpress samler deres knappe ressourcer med de få journalister, der er tilbage, ved at lukke deres avis 24 Timer og satse på MetroXpress.

Det fortæller medieforsker Mark Ørsten, studieleder for journalistik på Roskilde Universitet.

- Hver enkelt avis har meget lidt originalt stof og meget få artikler. Der ender med at være meget få journalister tilknyttet hver avis, selv om journalisterne i virkeligheden sidder samme sted. Man spreder sine ressourcer ret tyndt ved at køre to aviser på den måde med så lidt redaktionel styrke som de har, siger Mark Ørsten.

Han ved ikke, hvor mange der er ansat på avisen, men det er ifølge medieforskeren ikke ret mange.

Vil ansætte folk
- Fysisk er avisen jo blevet tyndere og tyndere. Lukningen hænger både sammen med det, og så at annoncekronerne på ingen måde er, hvad de har været her i den økonomiske recession. Og annoncørerne løber jo skrigende bort fra papiret og over på nye medier.

ekstrabladet.dk har talt med chefredaktøren for 24 timer.

- Det er supertrist, at avisen skal lukke, men vi må også bare konstatere, at der ikke er plads til to gratisaviser, og vi bliver nødt til at satse vores kræfter i hele huset på at udgive MetroXpress. Men jeg tror det kommer til at lykkes rigtig godt, siger Lotte Stensgaard, der nu skal være redaktionschef på MetroXpress.

Kommer det her til at koste medarbejdere ude på MetroXpress?

- Overhovedet ikke, tværtimod, vi kommer til at ansætte nogle mennesker, og det er jo altid dejligt at slippe for at skulle fyre, siger Lotte Steensgaard.

Læs også: Gratisavisen 24 timer lukker

Den nye MetroXpress vil udkomme i et nyt format og design, der bedst kan beskrives som en mellemting mellem almindelig tabloid og A4. Selv kalder avisen den "pendlervenlig".

Derudover vil der ligge en anden distributionsstrategi bag udgivelsen, og avisen vil indgå i helt nyt redaktionelt koncept målrettet den yngre del af befolkningen mellem 15 og 39 år.

Nyt logo
MetroXpress får også nyt logo, der passer til formatet, samt ny farve: blå i stedet for grøn.

Og det sker altså på bekostning af 24timer. Dog er Søren Riis, der er administrerende direktør for MetroXpress, helt sikker på, at det er den rigtige vej at gå.

- MetroXpress er et stærkt brand i Danmark, og vi er overbeviste om, at det eneste rigtige er at fokusere alle ressourcer på at producere og distribuere én stærk avis, der vil blive det markant mest læste dagblad i Danmark, siger han.

Søren Riis erstattes den 1. april af den hidtidige kommercielle direktør Thomas Raun som ny administrerende direktør for MetroXpress.

Søren Riis meddelte i februar bestyrelsen, at han ønskede at stoppe som direktør for at finde nye udfordringer uden for selskabet, hvor han har været ansat siden 2002.

Vil nå 600.000
Fokus i den nye MetroXpress vil være på nyheder i ind- og udland, erhverv, underholdning og sport, og som noget nyt får avisens Øst-udgave lokalsider om København.

- Det nye MetroXpress bliver en stærk og kompakt bouillonterning af de vigtigste nyheder og underholdning til unge mennesker på farten, udtaler Jonas Kuld Rathje, der er ansvarshavende chefredaktør i MetroXpress A/S.

Fra den første dag med den nye avis bliver distributionen igen fokuseret i den offentlige transport og det offentlige rum, og det forventes, at mange flere læsere vil komme til.

- Nyt format, nyt indhold og en markant satsning på distributionen skal sikre os et øget læsertal per eksemplar og et læsertal på 600.000 inden sommerferien, siger Søren Riis, der ligeledes oplyser, at trykoplaget bliver på 400.000 daglige eksemplarer.

20 Minuten AG er et selskab i den schweiziske mediegruppe Tamedia AG.

0 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere