Forsvarets fejlbefængte firehjulstrækkere tilbage efter 616 dage i eksil

Forsvaret genindsætter 189 Mercedes firehjulstrækkere, der siden de 24. juni 2011 har været sat i karantæne med fejl på styretøjet. Men man har ikke rettet fejlen

De 189 nye Mercedes GD 280 firehjulstrækkere har i 616 dage været i karantæne, da man opdagede en defekt i styrtøjet. Efter en række test og fejlslagne forsøg på at rette fejlen, er de nu tilbage på vejene (Foto: Hærens pressetjeneste)
De 189 nye Mercedes GD 280 firehjulstrækkere har i 616 dage været i karantæne, da man opdagede en defekt i styrtøjet. Efter en række test og fejlslagne forsøg på at rette fejlen, er de nu tilbage på vejene (Foto: Hærens pressetjeneste)

I over et år og otte måneder har 189 af forsvarets nye Mercedes GD 280 firehjulstrækkere stået ubrugte hen i garager og opbevaringshaller landet over.

Det skyldes, at man under et udvidet syn af køretøjerne fandt fejl i bilernes styretøj, som betyder at bilen trækker til højre, når bilerne bremser hårdt op.

I 16 måneder arbejder mekanikere fra Forsvaret og Mercedes intensivt for at finde og rette fejlen. Fejlen findes, men det lykkedes aldrig at rette den. I stedet sender man en anmodning til Trafikstyrelsen om tilladelse til at bruge køretøjerne, som efterfølger godkender dette.

Fundet af fejlen medførte, at køretøjerne straks fik køreforbud. Et forbud der nu er ophævet. Det på trods af at defekten på styretøjet ikke er rettet.

Dermed ruller de fejlbefængte militærkøretøjer nu rundt på de danske veje.

Dyrt maskineri

Det er ikke småpenge Forsvaret i halvandet år har haft parkeret i garagen.

Ifølge Mercedes Danmark, starter priserne på forsvarets Mercedes GD 280 køretøjer fra 400.000 kroner uden afgifter og moms. De vil dog ikke fortælle, hvad forsvaret har givet for den defekte vognpark.

Generalløjtnant Per Pugholm Olsen fra Forsvarets Materieltjeneste har tidligere fortalt BT, at der er tale om et større tocifret millionbeløb.

Forsvaret Materieltjeneste beklager

Hos Forsvarets Materieltjeneste beklager man den lange ventetid, men peger på, at sikkerheden for deres personel har været vigtigst i denne sag.

- Vi har et arbejdsgivermæssigt ansvar overfor de ansatte i forsvaret, så vi skal være sikre på, at vores materiel er i orden og sikkert. Da vi efter flere test stadig var i tvivl, sendte vi en forespørgsel til Trafikstyrelsen, som nu har afgjort at køretøjerne overholder gældende EU-lovgivning, siger Anders Paaskesen, Kommunikationschef i Forsvarets Materieltjeneste til ekstrabladet.dk

16 måneders test er virker som lang tid, Hvorfor har I ikke sendt forespørgslen til trafikstyrelsen tidligere?

- Vi bliver nød til at identificere problemet, før vi ringer til trafikstyrelsen. Det er meget avanceret materiel vi arbejder med i Forsvaret. Da der er tale om en atypisk fejl, tager det derfor ekstra lang tid at identificere problemet. Vi beklager naturligvis at det tog så lang tid at identificere problemet, og at køretøjerne ikke er kommet i brug tidligere, siger Kommunikationschefen

Skal fejlen på styretøjet udbedres?

- Der er ikke planer om, at reparer yderligere på køretøjerne. Vi har fået Trafikstyrelsens godkendelse til at bruge køretøjerne, så det vil vi gøre. Forsvarets personel vil dog modtage supplerende uddannelse til forsvarligt at føre køretøjerne, siger Anders Paaskesen.

Fra Forsvarets side har man ikke tal på, hvor mange penge det har kostet at gennemteste firehjulstrækkerne.

Hvad mener du. Har Forsvaret handlet rigtigt i denne situation?

0 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere