- Vi er stadig en lille smule i chok, men det korte af det lange er, at vi havde tre kokke, der gik ned med stress den 30., og det var lige op til, at alt skulle pakkes og gøres færdigt. Og derfra prøvede vi at klare den så godt, vi kunne. Vi troede på det og håbede på det bedste lige op til det sidste, fortæller Sammy Shafi, der er partner og daglig leder af Kokkeriet.
- Hvad var det, der gjorde, at det håb ikke blev indfriet?
- Jamen, vi blev væltet. Uanset hvor stærkt vi løb. Vi knoklede på nede i kælderen. Vi stod køkkenchef over for ejer over for medejer, og allesammen stod og pakkede så hurtigt, vi overhovedet kunne, da det er os, der kender menuen bedst. Men den var for sen at redde, siger han og fortæller, at selvom der kun stod en oppe ved udleveringen, så betød det ikke, som nogle kunder har fået opfattelsen af, at der kun var én til at anrette og pakke de 1000 kuverter, der blev solgt gennem Spotdeal.
Læs også:
Ventede i timevis på nytårsmenu fra Michelin-restaurantIfølge planen skulle udleveringen af menuen være afsluttet omkring kl. 16 nytårsaften, men Sammy Shafi fortæller, at de sidste gæster først fik deres mad kl. 21.
- Der er nytårsaften ødelagt. Hvordan har du det med det?
- Forfærdeligt. Det er forfærdeligt. Hvordan skulle jeg ellers have det. Vi har gjort det her i den fantastisk gode tro om, at selvfølgelig gentager vi successen. Og vi laver mad af højeste kvalitet, synes vi selv, til nærmest ingen penge nytårsaften. Det, det drejer sig om, er at få de her glade gæster, som kan sidde resten af året og omtale Kokkeriet som: 'hvis de kan lave så god mad ud af huset, hvordan er den så ikke i restauranten.
Alt vil ændre sig
- Det lyder vildt, at der er tre kokke, der kan gå ned med stress på samme dag. Hvordan kan det ske?
- Jamen, det er vildt. Det er lige præcis det, der er sket. Det er fuldstændig vildt, men det er fuldstændig forståeligt. Der er jo ikke nogen af dem, der er fyret, og set i bakspejlet er det fuldstændig forståeligt. Der er et kolossalt pres på, at hver eneste lille detalje skal spille. Og når der er 27 elementer i sådan en pakke, og der er en nytårsaften i huset også, og ambitionsniveauet bliver højere og højere for hvert år, så er det det, der sket, siger Sammy Shafi og understreger, at de vil lave nytårscatering igen næste år. Men meget vil blive ændret.
- Det hele vil ændre sig til næste år. Vi har aldrig været ude for det før. Menuen må skrues anderledes sammen, oppakningen skal starte tidligere, den skal spredes på en helt anden måde. Vi plejer at være færdig med pakningen natten op til, alt er designet til at kunne laves færdigt natten op til, siger han.
- I har valgt slette nogle af de kritiske kommentarer på Kokkeriets Facebook-side. Hvorfor det?
- Vi har helt bevidst valgt at gøre det, for det er mange mennesker, der kender Kokkeriet som restauranten, der intet har at gøre med nytårsaftenscatering. Det er mig fuldstændig uforståeligt, at man har lyst til at poste den slags på vores væg fra Kokkeriet, og hvis de bare havde haft en smule tålmodighed, så var svaret kommet ud til alle. Vi flygter jo ikke nogen steder. Men jeg synes, at det er usmageligt at poste sådan noget på vores væg. Til hvilken nytte?
- De vil jo gerne gøre opmærksom på et problem...
- Ja, men vi er jo opmærksomme. Vi har ringet tilbage på hvert evige eneste opkald og svaret på hver eneste klage.
- De bliver måske stødt over, at I, som de oplever det, prøver at lægge låg på.
- Jeg kan ikke forstå, at de bliver stødt over, at vi gerne vil fjerne det fra vores væg. Det er vores væg. Vi vil gerne have vores svar liggende på, og vi vil gerne have konstruktiv kritik. Men det sprog, det er skrevet i, det er ikke noget, vi har lyst til at kigge på, når vi kigger på vores væg. At poste de kommentarer, der har været postet på vores Facebook, det, synes jeg, er fuldstændig usmageligt. Giv os nu en chance for at komme over det og rydde op. Lige komme os over, at vi har haft vores værste aften nogensinde på Kokkeriet og så give os mulighed for at skrive et svar, fastslår han og tilføjer:
- Det er en fantastisk tradition, og vi håber, at de mange utilfredse gæster kan tilgive os, siger han. '
Læs Kokkeriets svar på Facebook her
Blev din nytårsaften ødelagt af Kokkeriets nytårsaftenskaos? Så kontakt ekstrabladet.dk på sms/mms til 1224 (koster alm. sms-takst), eller send mail til 1224@eb.dk.