Det bliver en dyr fornøjelse at få genetableret jernbanebroen over Limfjorden, efter det finske skib Ramona bragede ind i broklappen for fem dage siden og smadrede al togtrafik til Nordjylland.
Civilingeniør og administrerende direktør i rådgivningsvirksomheden ISC, Kjeld Thomsen, giver et bud til Ingeniøren.
- Det kommer mindst til at koste 20 millioner kroner, uanset om man så vælger at genetablere den samme form for klapbro eller vælger en hydraulisk bro i stedet. Det vil være mest fremtidssikkert at benytte hydraulik, siger Kjeld Thomsen til Ingeniøren.
Banedanmark kan dog ikke bekræfte det tal, fordi de endnu ikke har et prisoverslag på reparationen.
De har nedsat en særlig indsatsgruppe, der skal finde den bedste løsning til at reparere jernbanebroen hurtigst muligt. Undersøgelserne af broen har allerede vist, at broklappen og den store kontravægt skal skiftes, men det er nemmere sagt end gjort, fordi det er en broklap på 300 ton og kontravægten på 380 ton, man jonglerer med.
Banedanmark regner med, at broklappen er fjernet inden for de næste omkring tre uger, så skibsfarten kan passere igennem igen.
Ifølge civilingeniør og administrerende direktør i rådgivningsvirksomheden ISC, Kjeld Thomsen vil den mest oplagte måde at demontere broelementerne på, være at løfte delene af broen med en flydekran med en løftekapacitet på mindst 500 ton og ned på en pram, fortæller han til Ingeniøren.
Ifølge Banedanmark er det netop den fremgangsmåde, de arbejder med i øjeblikket.
Der skete en fejl under valideringen af din bruger.
Gå til Min profil eller prøv igen senere.