Annonce:
Annonce:

Havnechef: - Det må sgu ikke ta' et halvt år!

Direktøren for Aalborg Havn satser på, at lokal stålindustri springer til og sørger for langt hurtigere reparation af den ødelagte jernbanebro

Annonce:
Følg Samfund

- Det må sgu ikke tage et halvt år! Det må højst tage to-tre måneder.

Sådan siger direktør Claus Holstein, Aalborg Havn, til ekstrabladet.dk om reparationen af jernbanebroen mellem Aalborg og Nørresundby, som onsdag aften blev ødelagt ved det finske skib Ramonas påsejling.
Læs:

Finsk skib brager ind i bro - togtrafikken indstillet

På drævende nordjysk erkender direktøren, at situationen er TRÆLS! Faktisk skidetræls. Men måske overraskende mener Holstein, at det på vandsiden har størst konsekvens for lystsejladsen, at man ikke kan passere under den ødelagte bro.

Annonce:

Aalborgs erhvervshavn uberørt
- Aalborgs erhvervshavn er stort set uberørt af uheldet. Fra øst over Hals Barre kan der gå skibe ind med 10 meters dybgang. Efter Jernbanebroen er største mulige dybgang fire meter, så større skibe kan under ingen omstændigheder komme længere vestpå gennem fjorden end til Aalborg.

- De, der kan komme længere, er småcoastere, og de kan også komme ind i fjorden fra vest via Thyborøn, forklarer Claus Holstein.
Læs:

2000 arbejdspladser lammet af brouheld

- Det er selvfølgelig et problem for erhvervshavnene vest for Aalborg, hvis småskibe fra Kattegat eller Østersøen skal nord om Skagen og ind den anden vej, men det kan lade sig gøre, hvis det endelig skal være, selv om det kan blive dyrere med den noget længere søtransport eller vejtransport, siger Aalborgs havnedirektør.

Annonce:

Turismen kan blive ramt
- Det er derimod et stort problem for de mange lystsejlere med mast, som ligger mellem Aalborg og Thyborøn. De kan ikke gå ud gennem Thyborøn kanal, fordi havet i Nordsøen på den anden side er for råt for dem. Så med mindre de tager bådene på land og kører dem til Hou eller Hals ved Kattegatkysten og plumper dem i vandet dér, må de tilbringe sommeren med at sejle rundt i Limfjorden. Det vil de nok ikke synes, er så sjovt, mener havnedirektør Holstein.

Han tilføjer, at netop fritidssejlere udgør en vigtig del af turismen i Limfjordsegnene.

- Der kommer rigtig mange store sejlere fra Norge og Sverige ind via Hals, og bliver de nu væk? Det vil gøre ondt i et område, hvor turisme er et vitalt erhverv, siger Claus Holstein.

- Kan I ikke foreløbig fjerne den ødelagte broklap, så der bliver passage?

Det skal gå hurtigere
- Det vil helt klart løse en del af problemet. Men det er jo DSB, som ejer broen, så vidt jeg ved, så det bestemmer vi ikke. Men jeg vil tro, at det er noget, de kloge tænker over netop nu. Og selvfølgelig kan det lade sig gøre, hvis man kan få en stor kran over til jernbanebroen. Og det kan man nok, selv om det ikke er helt enkelt.

Annonce:

Både af hensyn til sejladsen på Limfjorden og måske ikke mindst af hensyn til togtrafikken håber havnedirektøren på en noget hurtigere reparation af jernbanebroen, end man indtil nu har talt om.

- Det skal sgu ikke tage et halvt år! Mon ikke diverse ingeniører har sagt seks måneder, fordi de så kan slå af på tidsforbruget, når der kommer lidt mere styr på tingene, funderer han. - Sidst, der var en lignende situation - jeg tror, det var i 1950'erne - varede det vist to måneder, og det skulle da gerne gå hurtigere i dag.

Ham med den største lystbåd
- Nu skal vi lige komme os over chokket. Så må vi i gang. Og heldigvis har Aalborg-området rigtig mange virksomheder, som er stærke på stål-konstruktion, så mon ikke der er lokale firmaer, som af flere grunde gerne vil være med til at få dette her ordnet i en fart? Ellers skulle jeg kende de lokale her i byen meget dårligt. Og der har da også allerede været henvendelser fra nogle, som gerne vil ud og se på det, siger Claus Holstein til ekstrabladet.dk.

Annonce:

- Og så er det jo dem med de store virksomheder, som har store både. Aalborgs lysbådehavn ligger vest for jernbanebroen og er en af dem, der nu er lukket inde. Så måske skal vi se os om efter ham med den største lysbåd og spørge ham, hvor hurtigt han kan lave den bro, siger Claus Holstein med et grin.

- Ja, det nytter jo ikke at sætte sig og tude. Vi må videre, siger havnedirektøren.

Annonce:
Annonce:
Annonce:

Mere fra Ekstra Bladet+

Nej tak, Søren Pape - du skal ikke være statsminister
Annonce:

Udforsk Ekstra Bladet+

Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:
Annonce:
Annonce: