'Kære dronning - det job er lige mig'

Nu kan man søge job som departementschef i Skatteministeriet. Headhunter vurderer køligt, at 10-30 personer i Danmark er realistiske ansøgere - se, om det kunne være dig

Det er dronning Margrethe, som skal have din ansøgning, hvis du gerne vil være Thor Möger Pedersens nye departementschef i Skatteministeriet. (Foto: Finn Frandsen og Stine Bidstrup. Fotomontage: ekstrabladet.dk)
Det er dronning Margrethe, som skal have din ansøgning, hvis du gerne vil være Thor Möger Pedersens nye departementschef i Skatteministeriet. (Foto: Finn Frandsen og Stine Bidstrup. Fotomontage: ekstrabladet.dk)

- Realistisk vil der være mellem 10 og 30 personer i Danmark, som kan søge dette job.

Vil du gerne være departementschef i Skatteministeriet? I går, søndag, indrykkede ministeriet et stillingsopslag i en række aviser, hvor afløseren for den fyrede Peter Loft efterlyses.
Læs:

Se også: Thor sender departementschef ud i kulden

Departementschefen skal være højre hånd for skatteminister Thor Möger Pedersen. Men ansøgninger stiles til Dronningen! Intet mindre.

Headhunterfirmaet
Men et langt stykke ad vejen er det konsulentfirmaet Mercury Urval, ofte omtalt som headhunterfirma, som står for behandlingen af de ansøgninger, som måtte komme ind. Og med de krav, som ministeriet stiller i jobannoncen, vurderer direktør og teamchef Steen Vidø over for ekstrabladet.dk, at der kan ventes højst 30 relevante ansøgninger til stillingen.

De uomgængelige krav
- Det vil mest sandsynligt udelukkende være danskere, som søger, men selvfølgelig kan det tænkes, at en skandinav kan være interesseret, medgiver Vidø.

Han anser det for usandsynligt, at udlændinge vil kunne leve op til opslagets krav. Men det fremgår tydeligt, at køn, alder, race, religion og etniske forhold ikke skal afholde nogen fra at søge stillingen.
Læs:

Se også: Ekspert: Lofts hjemsendelse er uundgåelig

Fem af kravene til ansøgere er, siger Vidø, uomgængelige.
Læs videre under grafikken





Om de fem kvalifikationer, som ifølge annoncen 'vil blive vægtet', siger Vidø:

- Vi håber at finde en kandidat, som er bredt dækkende, men vi kan da ende med én, som ikke er bomstærk på et enkelt af de punkter, men alligevel vurderes som den bedste kandidat.
Læs:

Se også: Peter Loft den mest erfarne dep-chef

Test af personligheden
Den endelige vurdering af kandidaterne kan meget vel hænge på de tests og samtaler, som ansøgerne skal være forberedte på at gennemgå, og som skal afdække deres personlighed, siger Steen Vidø.

- Vi foretager to tests på nettet og én gennem personlige samtaler, forklarer han.

På nettet vil ansøgerne blive bedt om at beskrive deres egen personlighed ud fra en metode, der tvinger den pågældende til at 'dykke ned i sig selv', og som ifølge Vidø ender med at give et meget nuanceret billede af besvareren. Mercury Urval foretager disse test ud fra forskningsbaseret viden.

Krønike og intelligens
En anden skriftlig opgave for ansøgere er, at de skal skrive en personlig 'krønike'.

- De skal beskrive livets skift, siger Steen Vidø, som forklarer, at sådanne skift ofte vil blive foretaget for at opnå noget bedre. Baggrunden for disse skift er vigtige for at vurdere ansøgerens personlighed, siger Vidø.
Læs:

Se også: Peter Loft forstår Mögers beslutning

Den personlige samtale skal afdække ansøgerens intelligens - bredt forstået.

- Intelligensen er rigtig vigtig for, om det hele lykkes. Det handler både om den målbare intelligenskvotient, den sproglige intelligens og den sociale intelligens, forklarer Steen Vidø. - Vi taler i vores fag om 'begivenhedsledelse', som forudsætter 'samtidighed'. Det vil sige, at lederen skal kunne forhøre sig om et problem, beslutte sig og handle, stort set i ét hug. Det forudsætter en veludviklet social intelligens, hvor den målbare IQ siger noget om evnen til at handle lineært.

Fra det private erhvervsliv
Steen Vidø har 22 års erfaring med at finde egnede kandidater til lederjob. Han er chef for det Mercury Urval-team, som beskæftiger sig med virksomheder, som arbejder for offentlige penge, som han forklarer det - stat, kommuner, regioner, offentlige selskaber og lignende.

Om den, der skal have jobbet som departementschef i Skatteministeriet, siger han, at den pågældende sagtens kan komme fra andet end den centraladministration, hvor jobbet venter.
Læs:

Se også: Her er afløseren for Loft

- Blandt de 10-30 kandidater, som kan tænkes at lægge billet ind på dette job, kan der sagtens være folk fra det private erhvervsliv - det kunne være én, der arbejder som statsautoriseret revisor, men som tidligere har været i et ministerium, det kan være nogen, der aktuelt arbejder med rådgivning, eller det kan være en chef i den private sektor, siger Steen Vidø.

Ikke for lønnens skyld
En ting virker sikker: Med de kvalifikationer, som Skatteministeriet efterspørger, kan Thor Möger Pedersen ikke forvente at få en person, som lægger stor vægt på løn. Ifølge stillingsopslaget er årslønnen som departementschefen lidt over 1,1 million kroner årligt - inklusive faste tillæg. Der vil dog kunne forhandles personligt tillæg og resultatløn.

Men med direktørlønninger uden for centraladministrationen in mente er det nok ikke lønnen, der vil tiltrække de kvalificerede ansøgere...

Rødt lys: Det SKAL den nye departementschef:

- Have politisk og samfundsøkonomisk helhedsforståelse og erfaring med rådgivning af den politiske ledelse.
- Kunne prioritere og skabe resultater på tværs af den offentlige sektor.
- Have personlig og professionel integritet.
- Udvise handlekraft, kunne træffe beslutninger og implementere forandringer.
- Udvise synligt lederskab og være i stand til at skabe en effektiv, innovativ og driftssikker organisation.

Kilde: Skatteministeriets stillingsopslag

Gult lys: Det bliver der også lagt vægt på:

- Dokumenterede resultater som leder på højt niveau.
- Erfaring fra et departement eller anden politisk ledet organisation på lederniveau.
- Erfaring med og kendskab til økonomistyring.
- Indsigt i Skatteministeriets ressortområde.
- Erfaring fra andre sektorer, områder og lignende, herunder:
* forudgående ansættelse på andet ministerområde, i kommune, region eller privat sektor,
* erfaringer fra mere end ét niveau i styringskæden, f. eks. inden for policy og driftsorienterede organisationer, regionale enheder i den offentlige eller private sektor, samt
* erfaring med håndtering af internationale relationer.

Kilde: Skatteministeriets stillingsopslag

Grønt lys: Det skal du ikke bekymre dig om:

- Køn, alder, race, religion eller etnisk tilhørsforhold.

Kilde: Skatteministeriets stillingsopslag

1 af 3 Her kan du læse hele stillingsopslaget, som blandt andet berskriver de mange opgaver, som den kommende departementschef skal stå i spidsen for.
2 af 3 Steen Vidø, direktør og teamchef i Mercury Urval, har 22 års erfaring med at finde kandidater til lederstillinger. (Foto: Jyllands-Posten)
3 af 3 Det er dronning Margrethe, som skal have din ansøgning, hvis du gerne vil være Thor Möger Pedersens nye departementschef i Skatteministeriet. (Foto: Finn Frandsen og Stine Bidstrup. Fotomontage: ekstrabladet.dk)
0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere