Kørelærerne: Det skal der til for at undgå dødsulykker

Denne weekend var særdeles dødelig for unge mennesker i trafikken. Spørgsmålet er, om de unge er godt nok rustede til at sidde bag rattet.

Hver tredje ulykke i trafikken involverer unge bag rattet. (FOTO: Per Rasmussen)
Hver tredje ulykke i trafikken involverer unge bag rattet. (FOTO: Per Rasmussen)

I dagens udgave af Ekstra Bladet kan man læse om de fire fodboldvenner, der kørte i døden søndag morgen med 160 km/t. Ulykken kom ikke alene i denne weekend, og for nylig påkørte en beruset ung kvinde i Nordjylland en mor for øjnene af sin søn.

Jesper Sølund er dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik. I dagens avis anklager han køreuddannelsen for at være håbløst forældet på baggrund af weekendens mange tragiske dødsfald med fartglade unge.

Se også: Mor til trafikdræbt: - Jeg mærker deres smerte Se også: Mor til trafikdræbt: - Jeg mærker deres smerte

- Hvad nytter det, at de unge kan parallelparkere og køre i glatføre, når de ikke er i stand til at sige fra over for kammerater, der kører råddent? Vi må have noget psykologi ind i køreuddannelsen, så de unge lærer at sige fra og stige ud af bilen, inden det går galt, siger Jesper Sølund til Ekstra Bladet.

Plads til opstramning
I den nuværende køreuddannelse er kørelærerne forpligtede til at undervise eleverne i de rette holdninger i trafikken. Det gælder eleverne forhold til især alkohol, fart og andre trafikanter. Men landsformand for Dansk Kørelærer-Union, René Arnt, giver udtryk for, at der altid er plads til forbedringer.

- Vi tilslutter os enhver forbedring af køreuddannelsen på det holdningsbearbejdende område, selvom der ikke er et uvæsentlgt pensum i sikkerhed i forvejen, siger han til ekstrabladet.dk.

Se også: Bruger fuckfingeren som vejviser: Stor cykelrazzia i dag Se også: Bruger fuckfingeren som vejviser: Stor cykelrazzia i dag

René Art fortæller også til ekstrabladet.dk, at en mulighed kunne være at mindske den tid, som eleverne bruger på at lære om trafik på computeren på køreuddannelsen, fordi dialog mellem lærer og elev er holdningsdannende i sig selv.

- EDB-programmer kan bruges til at undervise eleverne i basiske trafikregler om parkering og lignende, men når det kommer til det holdningsbearbejdende, så er det bedre, at det foregår mellem lærer og elev, siger René Arnt.

Unge i trafikken:

  • I 2008 var der 60 unge mellem 18 og 24, der mistede livet i trafikken. Det tal var i 2011 faldet til 30.
  • De 18-24-årige var i årene 2000-2009 involveret i 3875 ulykker med personskade. I 40 procent - altså næsten halvdelen af ulykkerne - havde de unge sprit i blodet.
  • I 2008 var 1131 unge mellem 18 og 24 år involveret i trafikulykker med personskade til følge
0 kommentarer
Vis kommentarer