Tænketank: 'Road pricing er svaret på trængslerne'

Tænketanken Kraka kommer nu med nyt udspil efter betalingsringens død. Trængselsproblemerne skal istedet løses med GPS og road pricing

Betalingssystemer som her i Grækenland kan være fremtiden i Danmark(Foto: Polfoto)
Betalingssystemer som her i Grækenland kan være fremtiden i Danmark(Foto: Polfoto)

De Radikale har længe talt varmt for roadpricing, som løsningen på trængselsproblemerne, og nu får de støtte af tænketanken Kraka, skriver tv2.dk

Med betalingsringens endeligt. kommer Kraka istedet med en gammel kending, GPS og road pricing.

- Afskaf registreringsafgiften, grøn ejerafgift og benzinafgift helt eller delvist og erstat dem alle med en kilometerafgift baseret på en GPS-løsning for hele Danmark," lyder opfordringen fra Jens Hauch fra Kraka til den nye trængselskommission, som regeringen vil nedsætte.

GPS er løsningen

Jens Hauch fremhæver, at en GPS-løsning vil slå flere fluer med et smæk. Modellen vil give en nyere og grønne bilpark, og vil samtidig være med til at nedbringe udledningen af CO2, samtidig vil en GPS-løsning kunne løse trængselsproblemerne.

- Hvis man kører steder, hvor man er til mere gene betales en højere afgift. Det kan f.eks. være i byer, hvor forurening med SO2, NOx og partikler er større, eller det kan være på steder og tidspunkter med trængsel," siger Jens Hauch til tv-stationen.

Se også: Roadpricing virker bedre end betalingsring

Socialdemokraterne er heller ikke afvisende overfor forslaget, Transportminister Henrik Dam Kristensen, har tidligere udtrykt interesse for den løsning i et interview med Jyllandsposten.

- Den kommision, som nu nedsættes, og som skal se på trængselsproblemerne i København kommer også til at se nøje på gps-baserede kørselsafgifter. Der kommer mange variede meldinger om, hvorvidt teknologien er moden, så det skal undersøges til bunds. Jeg vil ikke udsætte danske bililster for eksperimenter, siger Dam Krinstensen til avisen.

Løsninger på bordet

Den udmelding tolker de Radikales trafikordfører som en fremstrakt hånd, og som en løsning, der skal på bordet hurtigst muligt.

- Vi vil straks i gang med at se på mulighederne for at indføre roadpricing. Teknologien er allerede kendt og kan både mindske trængsel, CO2 og sundhedsskadelige partikler fra trafikken," siger de Radikales trafikordfører Andreas Steenberg.

Se også: Betalingsringen overhalet af ny teknologi

Bliver forslaget gennemført så skal biler udstyres med en gps-løsning, altså en boks der sættes i forruden på bilen, så det registreres, hvor og hvornår man kører bilen. ¨

Afgiften kan ifølge Kraka f.eks. være sammensat, så der betales en minimumsafgift for hver kørt kilometer, og hvis der køres i trængsel. eller i en bil, der er mindre miljøvenlig, betales en højere afgift. skriver tv2.dk

Politiet kan - ligesom ved automatisk hastighedskontrol - ifølge Kraka scanne nummerpladen. og hvis der ikke er en GPS-sender tilsluttet foreslår Kraka, at ejeren af bilen modtager en stor bøde.

Løsningen har længe været på tegnebrættet hos trafikforsker Per Homann Jespersen.

- Vi har hele tiden ment, at kørselsafgifter en dag ville erstatte en betalingsring, og det er blevet endnu mere påtrængende nu, hvis man vil have et middel til regulering af trafikken, siger Jespersen til Jyllandsposten.

Hos de Radikale er det også svært at få armene ned efter Krakas seneste forslag.

- Det er allerede muligt at registrere hvor, hvornår og hvor langt biler kører på vejene. Det kan gøres ved hjælp af kendt GPS-teknologi. Men det tager nogle år at udvikle et landsdækkende betalingssystem, så det haster med at komme i gang," siger Andreas Steenberg.

- Man flytter afgifterne fra køb af bil over til brugen af bil. Og det vil jo medføre, at folk kører mindre i bil," siger den radikale trafikordfører.

Radikale var en del af den brede transportaftale fra 2009, hvor alle partier undtagen Enhedslisten aftalte at indføre grønne kørselsafgifter i hele Danmark. Også Venstre og Konservative har nævnt roadpricing som en løsning, derfor forventer Andreas Steenberg at roadpricing gennemføres.

- Når næsten alle er enige, er det bare om at komme i gang hurtigst muligt. Der er alvorlige problemer med transporten i både København og resten af landet. Roadpricing kan løse de problemer.

Se også: Dorthe på ringen: Dejligt den er væk

System til biler om tre til fire år

Ifølge Kraka vil det allerede inden for de kommende år være muligt at indføre et GPS-system for lastbiler, der dermed skal være med til at finansiere det store slid på de danske veje og udledningen af partikler. Og det er den model der skal kopieres til bilerne.

- Systemet anvendes i dag til lastbiler i Slovakiet, og Siwmens, der har leveret soft- og hardware til det slovenske system, fortæller, at de kan levere et system til personbiler i Danmark om tre til fire år," siger Jens Hauch.

GPS-system skal speedes op

Kraka bliver bakket op af flere eksperter, der ikke er i tvivl om, at GPS-baseret road pricing er vejen frem i forhold til at mindske trængslen i de danske byer, men der er også faldgruber der skal være styr på inden det bliver indført.

- Der er stadig en del, der skal udvikles, før man har et funktionelt GPS-system til personbiler, for der er ikke gjort særlig meget i forhold til, at man kan snyde med den, siger Per Homann Jespersen til tv2.dk

Se også: Søvndal: Det er ikke så ringe endda

0 kommentarer
Vis kommentarer