Trafikforsker: Lavere takst virker ikke

En stor nedsættelse af taksterne i den offentlige trafik i myldretiden vil ikke lette trængslen på vejene

Lavere takster på kollektiv trafik vil ikke lette på presset i de københavnske gader, siger trafikforsker. (Foto: Finn Frandsen/Polfoto)
Lavere takster på kollektiv trafik vil ikke lette på presset i de københavnske gader, siger trafikforsker. (Foto: Finn Frandsen/Polfoto)

Det er langtfra nok at sænke prisen på den kollektive trafik i myldretiden, hvis man gerne vil lette trængslen på indfaldsvejene i til København. Det siger trafikforsker og lektor på RUC Per Homann Jespersen.

Ifølge Politiken skulle Socialdemokraterne være klar til at droppe betalingsringen, men samtidig finde penge til at opfylde SF's valgløfte om billigere busbilletter i hovedstaden. Men det vil altså ikke have den store effekt på antallet af biler på vejene, lyder det

Gratis billetter ikke nok
- Vores forskning har vist, at selvom man gør den offentlige trafik helt gratis, så vil det i sig selv kun reducere biltrafikken med fire procent. Lavere takster i den offentlige trafik flytter kun noget, hvis man samtidig gør det dyrere at køre bil og forbedre kvaliteten af den offentlige trafik, siger han.

Hvis man skulle vælge mellem enten at sænke billetprisen eller forbedre den offentlige trafik, så ville det sidste være det klogeste, fordi det flytter flere personer væk vejene, mener trafikforskeren.

Ventetid er et stort minus
Flere socialdemokrater har netop luftet tanken om at forbedre den offentlige trafik fremfor at sænke buspriserne. Men det vil SF ikke være med til.

- Kvaliteten har afgørende betydning for rigtig mange pendlere. Som pendler vil man være sikker på, at der er en siddeplads, også i myldretiden, togene skal køre til tiden og så har den samlede rejsetid stor betydning. Ventetid, når man for eksempel skal skifte fra tog til bus, er et stort minus, siger Per Homann Jespersen.

Færre vil tage cyklen
Et ekstra argument for at satse på at forbedre kvaliteten frem for at sænke billetprisen er ifølge Per Homann Jespersen, at den kollektive trafik i Danmark - især togtrafikken - i forvejen har et kvalitetsmæssigt efterslæb.

En markant takstnedsættelse på den kollektive trafik i myldretiden vil i øvrigt betyde, at færre mennesker vil cykle på arbejde, påpeger han.

Under valgkampen lovede SF 40 procent billigere billetter. Ifølge en beregning i Transportministeriet vil det koste 450 millioner kroner om året at sænke taksterne på den kollektive trafik i hovedstadsområdet med 40 procent i myldretiden.

- Det ville være klogere i stedet at bruge nogen af pengene på at forbedre kvaliteten i den kollektive transport, siger Per Homann Jespersen.

Sådan er betalingsringens historie

* 2009: Socialdemokraterne og SF foreslår i deres fælles skatteudspil 'Fair Forandring' en betalingsring omkring København. Betalingsringen beskrives kun kort.

* 16. maj 2011: Socialdemokraterne og SF præsenterer den store økonomiske plan 'Fair Løsning', hvor betalingsringen også omtales. De to partier forventer et overskud på to milliarder kroner fra betalingsringen. Pengene skal bruges til bedre kollektiv trafik.

* 19. august: Socialdemokraterne og SF konkretiserer planen om betalingsringen. Ringen skal ligge i Ring 2, og taksten skal højest være 25 kroner per passage. I de første to år dog højst 15 kroner per passage, og uden for myldretiden vil taksten være lavere, hedder det.

* 3. oktober: S-R-SF-regeringen præsenterer regeringsgrundlaget, som indeholder forslag om en betalingsring, der skal indbringe 'ca. 2 milliarder' til bedre kollektiv trafik.

* 4. januar 2012: Statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) erkender, at betalingsringen 'ikke er perfekt'. Dermed signalerer statsministeren, at regeringen er klar til at lytte til kritikken.

* 5. januar: Regeringens støtteparti, Enhedslisten, oplyser, at det mest 'realistiske' er, at indtægten kun bliver på 1,5 milliarder kroner.

* 7. februar: Anonyme kilder fortæller nu, at betalingsringen kun vil give et overskud på 700-800 millioner. Helle Thorning-Schmidt kommer i problemer, da hun på et pressemøde fejlagtigt hævder, der i regeringsgrundlaget står, at betalingsringen 'højst' skal give to milliarder kroner.

* 8. februar: Folketinget må udskyde en stort anlagt konference om betalingsringen. Lovforslaget om betalingsringen skulle være gennemgået på konferencen, men det er fortsat ikke klar. Forslaget forventes fremlagt efter vinterferien.

* 20. februar: Beregninger fra transportministeriet viser, at det vil koste 450 millioner kroner om året at sænke taksterne med 40 procent i myldretiden i hovedstadsområdet forstået som de fem timer i døgnet med flest passagerer. Ifølge Politiken kan de penge findes ved for eksempel at hæve priserne på fartbøder.

* 21. februar: Statsminister Helle Thorning-Schmidt holder krisemøde med SF-leder Villy Søvndal og andre topministre for at finde en løsning på sagen. Ifølge flere medier er S klar til helt at opgive betalingsringen.

kilde: ritzau

0 kommentarer
Vis kommentarer