Gale nordmænd: Kræver øl maskes

I striben af stupide forbud tager denne rekorden: Alle billeder af øl på bryggeriernes norske hjemmesider skal udstyres med 'porno-masker'

Sådan skal et øl-billede på bryggeriers hjemmesider i Norge se ud, hvis de vil følge reglerne (Foto: bryggeriforeningen)
Sådan skal et øl-billede på bryggeriers hjemmesider i Norge se ud, hvis de vil følge reglerne (Foto: bryggeriforeningen)

Det er i Norge som i Danmark, dagligt arbejder politikere og embedsmænd hårdt for at finde på nye forbud.

Og vi skal tage os sammen her i landet, hvis vi ikke skal tabe den 'landskamp'.

For Markedsrådet og Helsedirektoratet har fundet på noget nyt - og det er sandt for dyden bindegalt.

Velklædte embedsmænd har siddet omkring et mineralvands-dækket konferencebord og haft deres lille spil: Hvem kan finde på det dummeste forbud uden at grine.

Vinderen må være ham, der har skrevet brev til de norske bryggerier og deres forening.

Der står, at de må ikke vise øl eller andre af deres produkter på deres egne hjemmesider, skriver VG Nett.

Urimeligt
Bryggerierne er af gode grunde rasende:

- Jeg synes det er urimeligt. Alkoholreklamer på nettet et kun et tryk væk, siger bryggeridirektør Terje Aass til Drammens Tidende.

I Norge er de under det samme pres som i Danmark, når det handler om nationale forbud. Visse tv-kanaler sendes fra udlandet og er ikke underlagt regler om alkoholreklamer.

- Det betyder at TV3 og nogle af TVNorges kanaler snart kan sende reklamer for Smirnoff, mens vi ikke må informere om Frydenlunds Vørterøl, siger direktør i Bryggeriforeningen Petter Nome.

Man kunne ellers indskyde, at et produkt ved navn Frydenlunds Vørterøl har brug for al den reklame-opbakning den kan få.

Markedsrådet har givet Helsedirektoratet ret i, at hverken foreningen eller bryggerierne på deres hjemmesider må omtale og da slet ikke vise billeder af deres produkter.

Det kan faktisk udløse en bøde på 25.000 norske kroner - dagligt.

Heller ikke links
- Vinmonopolet i Norge har egne magasiner og hjemmesider. Vi må ikke lægge et link til en ekstern test foretaget af en uafhængig redaktion ud på vores site, siger Harald Berentzen, hvis jule- og sommerøl fra Berentsens Bryghus i Egersund i de senere år har været blandt vinderne i VGs øl-tester.

Dramaet er så voldsomt, at det er lige før man glemmer at før jul var Danmark på den anden ende, da broderfolket i nord ikke havde smør til julebag.

Nu handler det om gær, altså den slags der får humle til at blive ganske velsmagende - men altså også forbudt at vise billeder af.

Her i landet kan vi også det med 'alternativ' logik. Rygerne må høre på de sjove argumenter. Ikke alene vil politikerne havde cigaretterne gemt væk under disken i kiosken, de vil også stille detaljerede krav til handelen med de lyssky varer.

Statsminister Helle Thorning-Schmidt skar igennem forleden. Tobaksindustrien havde fundet på det lille kneb, at der ikke længere var 20 cigaretter i en '20 stks', men kun 17-18 eller 19, for så kunne de holde prisen nede.

Men den går ikke, fastslog statsministeren. Det skal være mindst 20 cigaretter i en pakke. Slut med de der julelege og 'lærlinge-pakkerne' med sølle ti 'dræber-søm'. Argumentet er, at folk ryger mindre, hvis der er flere smøger i pakkerne.

Overført til alkohol, så har vi her argumentet for at der fremover et syv pilsnere i en six-pack.

1 af 2 Og så dejligt kunne øllene være præsenteret (Foto: Bryggeriforeningen)
2 af 2 Sådan skal et øl-billede på bryggeriers hjemmesider i Norge se ud, hvis de vil følge reglerne (Foto: bryggeriforeningen)
0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere