Betalingsring giver mere pendlertid

Den samlede transporttid øges med en betalingsring, når bilisterne kommer til at bruge mere tid på andre former for transport

Betalingsringen kan gå hen og koste flere transporttimer for bilisterne. (Foto: Thomas Sjørup)
Betalingsringen kan gå hen og koste flere transporttimer for bilisterne. (Foto: Thomas Sjørup)

Den meget omtalte betalingsring omkring hovedstaden er blevet udråbt til at spare bilisterne for 15.600 timer om dagen, viser beregninger fra Vejdirektoratet.

En anden analyse viser imidlertid, at en betalingsring kan ende med at give den stik modsatte effekt og i stedet øge den samlede pendlertid med 2100 timer, skriver Politiken.

Det er interesseorganisationen Dansk Vejforening, der står bag udregningerne. Foreningen repræsenterer virksomheder og organisationer med interesse i veje.

- Betalingsringen giver to valgmuligheder til bilisterne: Enten kan de tabe penge, eller også kan de tabe tid, siger sekretariatschef Søren Bülow fra vejforeningen til Politiken.

Se også:

- Hvorfor skal jeg spilde mit liv i kollektiv trafik, bare fordi jeg prøver at passe mit arbejde, spørger IT-ingeniøren Henrik Poulsen, som er stærkt kritisk over for den kommende betalingsring. (Foto: Rumle Skafte) Samfund - 9. feb. 2012 - kl. 07:00 TV: Sådan vil betalingsringen æde Henriks liv

Hvis bilen bliver skiftet ud, ender den samlede pendlertid dagen på hele 17.700 timer. I beregningen vurderer foreningen, at det vil tage 2000 timer ekstra at tage kollektiv trafik. Transporten hen til stationen eller busstoppestedet løber op i 3200 timer, mens den skjulte ventetid efter ankomst på perronen eller ved stoppestedet løber op i 4500 timer. Forsinkelser og aflysninger estimeres til 500 timer. Det mest forlængende for rejsetiden er, hvis noget af turen tages på cykel eller til fods = 7500 timer.

Alt i alt vil bilisterne skulle bruge 2100 timer mere på transport, end der kan spares ved at indføre en betalingsring.

Læs også:

Se også: S og SF fuskede med ring-milliarder

Seniorforsker ved DTU Transport, Mogens Forsgerau, kalder det 'helt reelt' at beregne den forøgede transporttid for folk, som stiller bilen og i stedet benytter den kollektive trafik, men understreger, at beregningen 'bygger på grove skøn'.

Sekretariatschefen for Dansk Vejforening Søren Bülow er ikke tilfreds med udregningerne om tidsbesparelser i rapporten fra Vejdirektoratet.

- Det er en klar mangel i den her miljøundersøgelse, der udgør det lovforberedende arbejde og derfor bør rumme både fordele og ulemper, siger han til Politiken.

Se Vejdirektoratets rapport her

0 kommentarer
Vis kommentarer