Fagforbund: Illegal arbejdskraft på danske isbrydere

Fillipinere til 8.500 kroner om måneden skal holde de danske farvande fri for is

For få år siden blev det besluttet at oplægge statens tre store isbrydere ved at betale private rederier for at løse opgaven i dansk farvand.

Nu er det blevet billigere, end Sømændenes Forbund (under 3F) bryder sig om. Ifølge forbundet udføres statens isbrydning nemlig af underbetalt og illegal filippinsk arbejdskraft. Det skriver Ekstra Bladet fredag.

– Statens Istjeneste har chartret rederiet Stevns Shipping i Svendborg til at bryde isen med rederiets slæbebåde. Dæksbesætningen er filippinere, der månedligt arbejder 173 timer plus 103 overtimer for 8500 kroner, siger Morten Bach, der er skibsinspektør for Det Internationale Transportarbejderforbund.

Ifølge Morten Bach har de filippinske søfolk hverken opholds- eller arbejdstilladelse i Danmark. Og det kræver udlændingeloven ellers, fordi de arbejder på danske skibe, der foretager mere end 25 havneanløb i Danmark i løbet af 12 måneder.

Han oplyser, at han er ved at samle materiale til en politianmeldelse mod Stevns Shipping på baggrund af besætningslister fra Søfartsstyrelsen.

Ejeren af Stevns Shipping, Niels Højlund Hansen, har tidligere overtrådt Udlændingeloven ved at forhyre filippinske søfolk til at sejle i danske skibe i dansk fart. Men han afviser, at der er hold i de nye anklager fra Sømændenes Forbund.

– Vi har slet ingen filippinere om bord, men kun danskere. De skibe, der knækker is, har rent danske besætninger, siger Niels Højlund Hansen til Ekstra Bladet.

Det er forsvarsminister Nick Hækkerup, der har ansvaret for, hvad der sker i Statens Istjeneste. Hans særlige rådgiver oplyser dog, at ministeren ikke vil forholde sig til anklagerne, før han har undersøgt sagen nærmere.

0 kommentarer
Vis kommentarer