Sådan er kulden: Til vands, lands og i luften

Bare rolig, på trods af vilde minusgrader sættes fly-, tog- og færgedrift ikke ud af spillet foreløbigt

Efter en usædvanlig mild vinter er temperaturen styrtdykket, og Danmark hærges nu af kulde, der ifølge diverse medier, inklusiv nærværende, er af både 'dræbende' og 'sibirisk' karakter.

Så hvordan kan vores lille land overhovedet køre rundt i dette klima, som vel nærmest er det værste siden forrige istid?

Vi har spurgt nogle af dem, der står klar i kulisserne og sørger for, at vi kan transporteres rundt - til lands, til vands og i luften.

DSB: Vi har et kæmpe beredskab
- I modsætningen til bilerne, så har vi endnu ikke problemer på togsiden, forklarer Tony Bispeskov, der er trafikinformationschef i DSB.

Han fortæller, at frost ikke er problematisk i forhold til togdriften. Derimod er det et problem, hvis der falder meget sne, og det samtidig blæser kraftigt. Det resulterer nemlig i fygning.

- Sporskifterne, som styrer i hvilke spor togene skal køre i, kan blive sat ud af drift, når fygningen er kraftig. Der kan nemlig komme isblokke under togene, som kortvarigt kan sætte sig fast. Og så bliver man selvfølgelig nødt til at have noget mandskab ud for at ordne det, og det medfører forsinkelser. Men vi har heldigvis et kæmpe beredskab, vi kan sætte ind.

LÆS OGSÅ:

Se også: Vi dyrker mere sex i kulden

Tidligere har DSB haft problemer med at tømme toiletterne, når det blev for koldt og dysserne frøs til. Men det kommer landets mange pendlere ikke til at opleve i år. Det vil Tony - næsten - love.

- Vi har lavet nogle ændringer af dysserne, så vi har minimeret problemerne med, at toiletterne kan fryse til.

Nu vi har fat i en DSB-ansat bliver vi selvfølgelig nødt til at spørge til Harrys ve og vel. Hvordan har han det, nu hvor han er arbejdsløs? Og kan han klare vinteren med sådan en tynd, lilla pels?

- Ja, nu er han faktisk trukket ud af vores markedsføring, så jeg ved det ikke. Men han kører jo bil, så jeg kunne forestille mig, at han har det rigtig slemt nu med det vejr, vi har i Danmark, siger Tony Bispeskov, inden vi lader ham vende tilbage til sit arbejde.

SOK: Isbryderne holder fri
Søværnets Operative Kommando har ansvaret for de statsejede isbrydere med de velklingende navne Thorbjørn, Danbjørn og Isbjørn.

Men hvis man havde forestillet sig, at de tre monstermaskiner kæmpede med næb, kløer og umenneskeligt mange hestekræfter for at holde de danske farvande fri af sibiriske isflager, tager man helt fejl.

- De her store, gamle, gule isbrydere har ikke været i brug. Vi har to af dem på femdages-varsel, og det vil sige, at de ikke skal bruges inden for de næste fem dage. Hvis temperaturen falder, kan det være vi nedsætter varslet til 48 timer, meddeler presseofficer Kenneth Nielsen.

LÆS OGSÅ:

Se også: Vejdirektoratet advarer: Nu bliver det glat

Han fortæller, at ferskvandsområderne så småt er begyndt at fryse til. Men med de store farvande, er det mere kompliceret:

- Det er meget svært at sætte tid på, hvornår, der er behov for, at vi rykker ud. Halvdelen af kattegat kan sagtens være isfrit, mens en masse is har pakket sig ved østjylland. Det afhænger af vind og vejr.

Kenneth Nielsen fortæller også, at sidst isbryderne var på arbejde var i 1996. Det er nemlig sjældent, at der er så meget is, at det er til gene for skibstrafikken.

Derimod vil man nok indsætte nogle mindre bugserbåde. Det gjorde Søværnets Operative Kommando sidste år i Limfjorden og smålandsfarvandet.

Ingen ko på isen i lufthavnen
I Københavns Lufthavn har man heller ikke de store vanskeligheder i kampen mod den sibiriske kulde.

- Selve flytrafikken bliver ikke påvirket. Så længe der ikke er sne, betyder vejret ikke så meget. Der kan komme is, men vi strør nogle præventive kemikalier ud på landingsbanen, og de holder isen væk helt ned til minus 35 grader, fortæller Kristian Durhuus, der er driftsdirektør for Københavns Lufthavn. Han oplyser også, at kemikalierne, faktisk både er mere miljøvenlige og effektive end salt.

LÆS OGSÅ:

Se også: Iskold baghyler

Det værste problem for tiden er derimod at holde terminalområderne varme. Derfor har man har stillet elvarmere op de steder, hvor det bliver koldt.

I Københavns Lufthavn oplever man sjovt nok ikke specielt mange, der drager sydpå for at undslippe kulden i disse dage.

- Lige nu er det faktisk mest skiferieturister, vi sender af sted. Så det er især fly til alperne, altså Frankrig, Italien, Tyskland og Østrig folk tager til, siger Kristian Durhuus.

LÆS OGSÅ:

Se også: Læge: Pas på alkohol i ekstrem kulde













0 kommentarer
Vis kommentarer