Erhvervslivet i Aarhus kommer til at betale 400 millioner kroner til bygning af en ny havnetunnel, som bliver kommunens hidtil største anlægsprojekt.
Det skriver Aarhus Stiftstidende og JP Aarhus.
Og hermed ser den såkaldte Marselistunnel ud til at blive til noget efter flere års usikkerhed.
Det socialdemokratiske borgmesterparti og Venstre samt Konservative har aftalt at tage pengene af den kommunale dækningsafgift - en særskat på erhvervsejendomme - der indbringer omkring 200 millioner kroner om året.
Til gengæld skal erhvervslivet ad år slippe for dækningsafgiften, der fra 2020 skal nedtrappes over en halv snes år til nul.
Dækningsafgiften på 5,75 promille har været omstridt blandt byrådets borgerlige partier og erhvervslivet, fordi den fordyrer det lokale erhvervslivs omkostninger.
Det samlede budget for Marselistunnelen er på 760 millioner kroner.
Imens raser SF, der sammen med De Radikale står bag både dækningsafgiften og borgmesterflertallet for socialdemokraten Jacob Bundsgaard.
SF's rådmand, Dorthe Laustsen, kalder aftrapningen af dækningsafgiften for en julegave til erhvervslivet.
- Samarbejdet mellem Socialdemokraterne og SF i Aarhus har lidt et gevaldigt knæk med denne aftale. Konsekvenserne af disse ufinansierede skattelettelser er 500 færre velfærdsmedarbejdere i Aarhus, siger Dorthe Laustsen til JP Aarhus.
I forvejen har byrådet afsat penge fra dækningsafgiften til at finansiere nogle af udgifterne til en kommende letbane i Aarhusområdet.