Regeringen bør smide betalingsringen i skraldespanden og sætte alt ind på et system med gps-baserede kørselsafgifter, såkaldt roadpricing.
Det mener eksperter i trafikteknologi ifølge Politiken torsdag.
- En betalingsring er samfundsøkonomisk spild af tid og penge. Roadpricing kan være fuldt implementeret inden for tre-fem år, fastslår lektor Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet over for avisen.
Nye målinger fra DTU Transport viser, at satellitdækningen er forbedret så meget, at 97 procent af alle registrerede gps-positioner rammer med en nøjagtighed inden for 30 meter.
Samtidig er udfaldene i systemet så få og korte, at man stadig entydigt kan se, hvor bilen har kørt.
- Dermed er gps-teknologien præcis nok til roadpricing, siger DTU's ekspert på feltet, ph.d.-studerende Martina Zabic, til Politiken.
Rent praktisk vil der blive tale om en lille boks i bilen, der via gps-systemet sender oplysninger om kørslen til Skat. Et forsøg med 500 biler er allerede i gang i Nordjylland.
Eksperterne fremhæver over for Politiken, at roadpricing er langt mere retfærdigt end en betalingsring, fordi man betaler afgifter ud fra både trængsel og kørte kilometer - og ikke bare, når man passerer bestemte punkter.
Indførelse af roadpricing blev skrinlagt af VK-regeringen, men den forbedrede teknologi får nu De Radikale, SF og Enhedslisten til at kræve, at Danmark genoptager og sætter turbo projektet.
Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) oplyser, at regeringen er på vej med roadpricing for lastbiler, og han erkender, at "gps-teknologi uden tvivl er fremtiden".
Ministeren holder dog fast i en betalingsring, fordi han ønsker et system til bilister, som man er 100 procent sikker på virker i praksis.
/ritzau/