Annonce:
Annonce:

DSB's julegave til passagerne: Flere forsinkelser i 2012

Togene bliver ikke mere præcise i 2012, erklærer DSB. Pendlerne er rasende.

Forsinkelser er en del af pendlere og andre togpassagerers hverdag. Det bliver der ikke lavet om på i 2012 (Privatfoto)
Forsinkelser er en del af pendlere og andre togpassagerers hverdag. Det bliver der ikke lavet om på i 2012 (Privatfoto)
Annonce:
Følg Samfund

Der er intet håb om forbedringer til de mange passagerer, der gennem 2011 har måttet døje med forsinkelser hos DSB. Jernbaneselskabet ser sig nemlig ikke i stand til at gøre det bedre næste år.

Søndag træder køreplanen for det kommende år i kraft, og med den følger en målsætning om en forsinkelse for den gennemsnitlige passager på 3 minutter og 40 sekunder per rejse.

Det er det samme niveau, som forsinkelserne har ligget på hidtil i 2011.

- Det er et realistisk mål, men vi når det ikke, hvis vi ikke oplever en række forbedringer i forhold til i år, forklarer underdirektør Ove Dahl Kristensen, der har ansvaret for DSB's trafikplanlægning.

Masser af sporarbejde omkring København
Han forklarer, at der næste år er planlagt store mængder sporarbejde især i Københavnsområdet, som vil skabe forsinkelser.

Annonce:

Samtidig forventer man at kunne optrappe brugen af de hyppigt forsinkede IC4-tog, som lige nu er parkeret på et sidespor.

- Vi har set på de forskellige faktorer, som kunne påvirke os, og der må vi konstatere, at banenettet bliver en byggeplads. Det har sin pris, og den bliver større i 2012 end i 2011, konstaterer Ove Dahl Kristensen.

Pendlere 'møg-frustrerede'
Det vækker ikke begejstring hos pendlerne.

- Det er møgfrustrerende, at man ikke kan gøre det bedre og have en mere ambitiøs målsætning, siger Jesper Røpke, som er talsmand for pendlerne i sjællandske Glumsø.

Han oplever især, at myldretidstogene, som typisk benyttes af pendlere, er forsinkede, og det er ikke omkostningsfrit.

- Hvis folk skal møde til tiden, skal togene komme til tiden. Det er møgirriterende at skulle forsvare, at man kommer for sent, og det koster kredit hos arbejdsgiveren, siger Jesper Røpke.

I Havdrup på Midtsjælland har pendlertalsmand Hans Nydam Buch fuldstændig opgivet håbet om rettidige tog.

- Hvis ikke jeg arbejdede inde midt i København, ville jeg droppe DSB, siger han.

Annonce:
Annonce:
Annonce:
Spar med
Det kan du spare
Elpris lige nu
Vestdanmark
-
kr. pr. kWh*
Østdanmark
-
kr. pr. kWh*
Annonce:
Pas på ønsker i Venstre - de kan gå i opfyldelse
Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

nyt billede

nyt billede

nyt billede

nyt billede

nyt billede

nyt billede

nyt billede

nyt billede

nyt billede

nyt billede

nyt billede

nyt billede

nyt billede

nyt billede

nyt billede

nyt billede

nyt billede

Annonce:

Bagholdet

Annonce:
Annonce: