Eltogene kører ikke til Esbjerg i flere år

Der bliver ikke sat strøm på jernbanenettet mellem Lunderskov og Esbjerg. Forhandlingerne er brudt sammen

Elektrificeringen af Danmarks jernbanestrækninger har fået et skud for boven: Der kommer nemlig ikke elektriske tog mellem Esbjerg og Lunderskov lige foreløbigt.

De politiske forhandlinger i forligskredsen brød torsdag eftermiddag sammen, og det ærgrer transportminister Henrik Dam Kristensen (S) kosteligt.

- Jeg skal ikke lægge skjul på, at jeg synes, at det her er en meget, meget skuffende dag, siger ministeren.

Elektrificeringen til Esbjerg er desværre udskudt, konstaterer han og kalder det en 'sørgelig dag for passagererne'.

- Det kunne have været klar i 2015 og løst en helt masse problemer. Men der var der ikke politisk vilje til. Jeg synes, det er ærgerligt, at Venstre og Dansk Folkeparti står af.

Partierne er røget i totterne på hinanden over, hvordan man skal betale for det bekostelige projekt, lyder det.

- Vi går også meget ind for, at vi får elektrificeret til Esbjerg. Men finansieringsforslaget, som ministeren har præsenteret os for, er uspiseligt, forklarer trafikordfører Kristian Pihl Lorenzen (V).

- Vi ønsker ikke at kannibalisere på eksisterende aftaler, tilføjer han og siger, at regeringen ikke har fundet 'nye penge' til elektrificeringen.

Regeringen vil udskyde anlæg af et ekstra spor på banen mellem Vamdrup og Vojens til efter Femern-forbindelsen er etableret, oplyser Transportministeriet.

Transportministeriet har netop offentliggjort en analyse, som viser, at det vil være en klog investering at omdanne det danske jernbanenet fra at være dieseldrevet til udelukkende at bruge strøm.

Der er særligt fire strækninger, hvor investeringen vil kunne give en samfundsøkonomisk fornuftig forrentning på mere end fem procent.

De fire strækninger er: Fredericia - Aarhus, Køge - Næstved, Roskilde - Holbæk - Kalundborg og Lunderskov - Esbjerg.

Årsagen er, at elektrificering af disse strækninger giver mulighed for at køre mange elektriske tog med mange passagerer på en længere strækning end selve den strækning, der bliver elektrificeret.

Ifølge analysen vil en elektrificering reducere det samlede CO2-udslip i Danmark.

Det skyldes blandt andet, at togenes energiforbrug kan nedsættes, fordi bremseenergien kan udnyttes ved hjælp af en såkaldt regenerativ bremsning.