Rapport afslører chok-tal: 750 fejl i IC4

Det enorme antal fejl kommer til at gå hårdt ud over passagererne, erkender transportministeren

DSB har aldrig selv fortalt, hvor mange fejl de har fundet i IC4. Her ses en grafik over kendte fejl.
DSB har aldrig selv fortalt, hvor mange fejl de har fundet i IC4. Her ses en grafik over kendte fejl.

DSB har langt fra fået de tog, de har bestilt.

En ny rapport afslører, at DSB indtil nu har idenficeret intet mindre end 750 forhold i de IC4 tog, som man har modtaget fra den italienske producent Ansaldo Breda.

SE TRANSPORTMINISTEREN FORSVARE IC4-TOGENE I VIDEOEN OVER ARTIKLEN

DSB forventer en stor forøgelse i antallet af passagerer i løbet af de næste par år, og det betyder, at både DSB og deres passagerer går en hård tid i møde - IC4 skal nemlig på skinnerne hurtigst muligt.

Læs også: For sent at slippe af med IC4-tog

Det vil give gener
- Jeg er nødt til at forberede vores kunder på, at vi skal have togene mere og tidligere ud at køre med kunder for ad den vej hurtigst muligt at fange problemerne og få dem rettet, og det vil beklageligvis have nogle gener for kunderne undervejs, siger Henrik Dam Kristensen.

Det er ifølge transportministeren nemmere at lokalisere og rette fejlene, når IC4 er i drift.

Det bliver også langt dyrere end forventet. Udbedringerne kommer til at koste DSB mellem 400 og 800 millioner ekstra, hvis alle forhold skal udbedres. DSB skal derfor regne med at øge deres budget med mellem 50 og 100 procent på sigt, men de ved endnu ikke, hvor pengene skal komme fra.

- Der er afsat penge til at gå i gang med dette, og så må vi sætte os ned med DSB og finde ud af, hvordan vi får det hele finansieret, siger Henrik Dam Kristensen.

Læs også: Ny skandale: Kæmpe ekstraregning for IC4 tog

'Sunde' trods 750 fejl
IC4 kan i gennemsnit kun køre 2000 kilometer, uden at der opstår komplikationer, men på trods af dette betegner transportministeren IC4 som 'et sundt tog'. Til sammenligning kan IC3-togene kører 25.000 kilometer per fejl.

De 750 fejl skal udbedres over en periode på flere år, og indarbejdes gennem såkaldte 'pakker'.

ekstrabladet.dk kunne for to uger siden afsløre, at IC4-togene ikke var frostsikrede. Denne fejl skal blandt andet udbedres i 'pakke 1', der netop nu er monteret i 16 togsæt. Der er dog lang vej endnu, for rapporten afslører, at DSB kun har gennemført 8 procent af det samlede arbejde med pakkerne.

Læs også: Hovsa! IC4-tog er ikke sikret mod frost