Afspærret boulevard skaber trafikprop

Premiere på spærring af H.C. Andersens Boulevard i København sætter torsdag en mindre prop i morgentrafikken.

Torsdag morgen skulle den københavnske trafik stå sin første prøve i forbindelse med VM i cykling, da den normalt stærkt trafikerede H.C. Andersens Boulevard lukkede.

Spærringen blev sat op i de tidlige morgentimer, hvilket hurtigt forårsagede en mindre trafikprop for de biler, der kom kørende fra Amager og ind over Langebro.

- Det stod meget stille ind over broen og på H.C. Andersens Boulevard her til morgen. Mere end det normalt ville gøre. Det var klokken 7, og det stemmer godt overens med, at det var der, at de gik i gang med at opsætte spærringerne, siger vagtchef i Vejdirektoratet Kristian Mody.

Tager man bilen gennem byen, må man altså forvente kø - og ikke kun på H.C. Andersens Boulevard, men også på de andre tilstødende veje, siger vagtchefen.

Men på trods af, at det kan være surt at ende i bilkø, har folk været i godt humør, når de har ringet meldinger ind til Vejdirektoratet, lyder det.

- Vi har slet ikke oplevet, at trafikanterne er sure. De er bare blevet overrasket, fordi de måske lige havde glemt, at det var i dag. Generelt føler de, at de er blevet informeret, siger Kristian Mody.

Og det lader da også til, at budskabet om den trafikale situation i indre by er nået bredt ud. Flere har i hvert fald valgt at tage S-toget her torsdag morgen, fortæller produktionsdirektør i DSB Dan Stig Jensen.

- En hel del af vores personale har fået henvendelser fra passager, der ikke plejer at tage toget. Vi kan fornemme, at flere er ude for at teste deres rejseveje særligt i forhold til næste uge, hvor det bliver mere trangt i togene og i trafikken, siger han.

I næste uge bliver endnu flere veje lukket.

DSB har i den kommende tid sat ekstra folk på arbejde for netop at få togtrafikken til at glide.

- Vi har rigeligt med kapacitet på strækningerne, så vi har ikke kunnet mærke den store forskel i passagerflowet her til morgen. Alt er forløbet fint. Også med hensyn til cykler, siger Dan Stig Jensen og refererer til DSB's anbefaling om, at folk ikke tager deres cykel med i toget på grund af det stigende antal passagerer.

En anbefaling, der dog stadig står ved magt, understreger produktionsdirektøren.