Skoleelever er dårlige til digital læsning

Danske elever ligger på en 13. plads og under OECD-gennemsnittet, når det kommer til computerbaseret læsning

Det halter bagefter med læsningen, når danske skoleelever bliver sammenlignet med elever fra andre OECD-lande. Og nu strør en ny Pisa-undersøgelse mere salt i såret, skriver Berlingske.

Det halter nemlig også i høj grad, når det kommer til computerbaseret læsning og informationssøgning.

Det viser OECD-undersøgelsen "Pisa 2009 online" af 15-årige skoleelevers digitale færdigheder, der netop er blevet offentliggjort og placerer de danske skoleelever på en 13. plads og dermed under gennemsnittet for OECD-landene.

- Jeg har ingen forklaring på, hvorfor det falder sådan ud, siger professor Niels Egelund fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole til Berlingske.

- Det er dybt deprimerende, for de danske skoleelever ligger blandt de tre øverste, når det kommer til at have adgang til computere i skoen og hjemmet,

Han peger på, at den danske folkeskole skal blive mere målrettet i forhold til brugen af it i undervisningen.

Det bakkes op af formanden for Danske Skoleelever, Vera Rosenbeck, der til gengæld ikke er i tvivl om, hvorfor Danmark ligger så langt nede på listen, når det kommer til digital læsning.

- Vi får meget lidt undervisning i at færdes i digitale medier, siger den 15-årige Vera Rosenbeck, der selv skal begynde i 9. klasse efter sommerferien, til Berlingske.

- Det er rigtig ærgerligt, for de fleste skoler har udstyret, men når lærerne ikke bliver undervist i det, hvordan skal de så undervise os i det?

For få uger siden indgik regering og KL en aftale, som skal styrker brugen af it i undervisningen. Aftalen lægger op til, at der skal afsættes 500 millioner kroner over fire år til at udvikle digitalt undervisningsmateriale.

0 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere