Det halter bagefter med læsningen, når danske skoleelever bliver sammenlignet med elever fra andre OECD-lande. Og nu strør en ny Pisa-undersøgelse mere salt i såret, skriver Berlingske.
Det halter nemlig også i høj grad, når det kommer til computerbaseret læsning og informationssøgning.
Det viser OECD-undersøgelsen "Pisa 2009 online" af 15-årige skoleelevers digitale færdigheder, der netop er blevet offentliggjort og placerer de danske skoleelever på en 13. plads og dermed under gennemsnittet for OECD-landene.
- Jeg har ingen forklaring på, hvorfor det falder sådan ud, siger professor Niels Egelund fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole til Berlingske.
- Det er dybt deprimerende, for de danske skoleelever ligger blandt de tre øverste, når det kommer til at have adgang til computere i skoen og hjemmet,
Han peger på, at den danske folkeskole skal blive mere målrettet i forhold til brugen af it i undervisningen.
Det bakkes op af formanden for Danske Skoleelever, Vera Rosenbeck, der til gengæld ikke er i tvivl om, hvorfor Danmark ligger så langt nede på listen, når det kommer til digital læsning.
- Vi får meget lidt undervisning i at færdes i digitale medier, siger den 15-årige Vera Rosenbeck, der selv skal begynde i 9. klasse efter sommerferien, til Berlingske.
- Det er rigtig ærgerligt, for de fleste skoler har udstyret, men når lærerne ikke bliver undervist i det, hvordan skal de så undervise os i det?
For få uger siden indgik regering og KL en aftale, som skal styrker brugen af it i undervisningen. Aftalen lægger op til, at der skal afsættes 500 millioner kroner over fire år til at udvikle digitalt undervisningsmateriale.
Der skete en fejl under valideringen af din bruger.
Gå til Min profil eller prøv igen senere.