TV: Brødre til gidsel i Somalia raser mod rederi

Mens deres bror, skipperen Eddy Lopez, sidder som gidsel i Somalia, føler familien at rederiet svigter sit ansvar

Ricardo Budrovich Romo og Esteban Budrovich savner information og handling fra rederiet, deres tilfangetagende bror arbejder for. (Foto: Ritzau TV)
Ricardo Budrovich Romo og Esteban Budrovich savner information og handling fra rederiet, deres tilfangetagende bror arbejder for. (Foto: Ritzau TV)

SE OGSÅ: De glemte gidsler - vi vil hjem, før vi dør!

Pårørende til dansk-chilensk kaptajn savner information om, hvor sømandsgidslerne er - og om der overhovedet forhandles om deres frigivelse.

- I skal ikke gå til pressen. I skal ikke sige noget til nogen. Hold hovedet koldt og hjertet varmt.

Den formaning har de pårørende til den dansk-chilenske kaptajn Eddy López hørt mange gange. Men nu er det nok.

På sjette måned er kaptajnen gidsel hos somaliske pirater sammen med en danske styrmand og fire filippinske kolleger fra det danske fragtskib Leopard fra rederiet Shipcraft.

Ingen kontakt
I tre måneder har de nærmeste pårørende i Danmark, brødrene Esteban Budrovich og Ricardo Budrovich Romo samt kaptajnens kone og tre børn i Chile ikke hørt nyt om kaptajnen og de andre sømandsgidsler. Og tilliden til rederiet har lidt nogle alvorlige knæk - ikke mindst fordi de savner svar på en lang række spørgsmål.

- Det er som om, vi kun får en sludder for en sladder. Vi er meget bekymrede, fordi vi ikke har hørt noget nyt fra rederiet om gidslerne i tre måneder, siger Ricardo Budrovich Romo.

Han har siden kapringen af Leopard og kidnapningen af de seks søfolk været kontaktperson til myndigheder og rederi og fungeret som mellemled til kaptajnens hustru og tre børn i Chile. Det er også Ricardo, der i starten oversatte samtlige informationer fra dansk til kaptajnens spansk-talende hustru.

Vrede på rederiet
Kontakten til de pårørende har rederiet Shipcraft ladet gå gennem rederiet Nordana, der står for bemandingen af Shipcrafts skibe. Særligt bekymrende er det, at rederiet Shipcraft efter kun 60 dage efter gidseltagningen valgte at sende sin professionelle forhandler hjem til London.

- De sagde til os, at der kun var penge til forhandleren i to måneder, og derefter blev han sendt hjem. De siger godt nok, at de har en masse eksperter, som de spørger til råds, men vi ved bare ikke hvilke - det fortæller de ikke noget om.

- Og vi ved heller ikke, om rederiet har den fornødne erfaring og ekspertise til selv at forhandle med piraterne. Vi ved faktisk slet ikke, om der forhandles i øjeblikket for at få Eddy og de andre søfolk hjem, siger Ricardo Budrovich.

Ritzau er i besiddelse af mailkorrespondance mellem de pårørende og rederiet siden januar og frem til nu. Den viser tydeligt, at de pårørende ikke får svar på det, de efterlyser. Og den viser, at forholdet mellem rederi og pårørende gennem de seneste tre måneder er spidset til og blevet meget anspændt.

Mangler informationer
I begyndelsen orienterer rederiets repræsentant Birgitte Kørner fra Nordana meget. Det indskrænkes dog hurtigt til to mails om ugen. Nu er det nu kun en mail hver mandag de pårørende får fra rederiet. Og der er som regel intet nyt, og de pårørende ved heller ikke, hvor gidslerne er.

- Vi har forsøgt at få vished for, hvor Eddy og de andre gidsler opholder sig, og hvordan de har det, men det er som om, at Birgitte (Kørner fra Nordana, red.) er uvidende om det og ikke har styr på situationen, siger Esteban Budrovich

- Det er som om, at de informationer, vi får, er modstridende. Det hænger slet ikke sammen. Vi synes, det er lidt respektløs over for os pårørende, at rederiet holder kortene så tæt ind til kroppen, tilføjer han.

De to pårørende accepterer fuldt ud, at Udenrigsministeriet og den danske regering ikke forhandler med pirater eller andre kriminelle, og at den danske stat ikke udbetaler løsesum. Det er rederiets ansvar som arbejdsgiver.

- Det har vi fuld forståelse for. Men den danske regering tager ikke seriøst, hvad der kan ske med danske søfolk, som sejler i piratfyldte farvande og passer deres arbejde. Måske skulle der være skrappere krav til de rederier, der sejler dernede. Det er altså liv og helbred de sætter på spil for at passe deres arbejde, siger Esteban Budrovich.

Besætningen gjorde sin pligt
Kaptajn Eddye López har arbejdet for rederiet Shipcraft i adskillige år. Og sammen med besætningen gjorde han kun sin pligt, da piraterne begyndte at skyde mod skibet Leopard den 12. januar i farvandet ud for Oman.

- De søgte ned i sikringsrummet og ventede på hjælp fra den internationalt flåde. Derfra kunne de også afbryde skibets hovedmotor, og det gjorde de. Men piraterne skaffede sig adgang til sikringsrummet og kidnappede søfolkene, fortæller Ricardo Budrovich Romo.

Da kaptajn Eddy Lopés blev kidnappet af kriminelle somaliske pirater, tvang piraterne ham til at lade skibet Leopard drive i egen sø. Derved reddede han rederiets skib fra en kapring.

Men Eddy López fik intet med sig, da piraterne tog ham til fange: Kun det tøj, han stod og gik i: T-shirt, shorts og sandaler.

0 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere