Såkaldte ’flash robs’ - hvor store grupper af unge samles for at plyndre en butik - bliver stadigt mere hyppige.
I 2003 opstod fænomenet ’ flash mobs’, hvor unge ved hjælp af mobiltelefoner og internet aftalte at samles på et i forvejen aftalt tidspunkt for at udføre forskellige ofte meningsløse handlinger.
Men nu har unge i USA videreført idéen, og i stedet for at udføre mærkelige handlinger, er de nu begyndt at plyndre butikker i flok. I dag bruger de unge også sociale medier som Facebook og Twitter, når de skal skal aftale deres mødested.
Flere af røverierne foregår midt på dagen i fuldt dagslys, mens butikkernes overvågningskameraer filmer de unge.
Nemt at opklare
Så sent som 25. april i år blev medarbejderne i en G Star Raw tøjforretning i Washington D.C. overrasket af omkring 20 unge mennesker, der vrimlede ind i butikken, hvor de tog sig god tid til at finde tøj i de rigtige størrelser, inden de forsvandt igen. Butikken mistede varer for ca. 104.000 kroner.
National Retail Federation, en brancheorganisation for detailhandlere i USA, har lavet en rundspørge blandt 129 af deres medlemmer, og her svarer 95 procent af de adspurgte butiksindehavere, at de er blevet ramt af organiseret kriminalitet i det forløbne år. 85 procent svarede, at problemet er tiltaget gennem de seneste tre år. Det skriver Fox News.
I følge politiet skal butiksansatte ikke forsøge at forhindre tyvene i at stjæle i deres butikker. Der er nemlig ofte gode videobilleder af de unge efter røverierne, så det er nemt for politiet at opklare forbrydelserne.
Der skete en fejl under valideringen af din bruger.
Gå til Min profil eller prøv igen senere.