Unge plyndrer i flok

Et nyt fænomen er ved at blive et problem for forretningsindehavere i USA, hvor unge amerikanere aftaler via sociale medier, hvor og hvem de skal hærge.

(Screengrab fra Youtube)
(Screengrab fra Youtube)

Såkaldte ’flash robs’ - hvor store grupper af unge samles for at plyndre en butik - bliver stadigt mere hyppige.

I 2003 opstod fænomenet ’ flash mobs’, hvor unge ved hjælp af mobiltelefoner og internet aftalte at samles på et i forvejen aftalt tidspunkt for at udføre forskellige ofte meningsløse handlinger.

Men nu har unge i USA videreført idéen, og i stedet for at udføre mærkelige handlinger, er de nu begyndt at plyndre butikker i flok. I dag bruger de unge også sociale medier som Facebook og Twitter, når de skal skal aftale deres mødested.

Flere af røverierne foregår midt på dagen i fuldt dagslys, mens butikkernes overvågningskameraer filmer de unge.

Nemt at opklare
Så sent som 25. april i år blev medarbejderne i en G Star Raw tøjforretning i Washington D.C. overrasket af omkring 20 unge mennesker, der vrimlede ind i butikken, hvor de tog sig god tid til at finde tøj i de rigtige størrelser, inden de forsvandt igen. Butikken mistede varer for ca. 104.000 kroner.

National Retail Federation, en brancheorganisation for detailhandlere i USA, har lavet en rundspørge blandt 129 af deres medlemmer, og her svarer 95 procent af de adspurgte butiksindehavere, at de er blevet ramt af organiseret kriminalitet i det forløbne år. 85 procent svarede, at problemet er tiltaget gennem de seneste tre år. Det skriver Fox News.

I følge politiet skal butiksansatte ikke forsøge at forhindre tyvene i at stjæle i deres butikker. Der er nemlig ofte gode videobilleder af de unge efter røverierne, så det er nemt for politiet at opklare forbrydelserne.

0 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere