Slår plat på syge børn

Buy Aid platter sig til millioner på bekostning af kræftsyge børn og nødlidende mennesker

Sidste år samlede Buy Aid 29 millioner kroner ind for at glæde syge børn og hjælpe fattige i nød. Men den private virksomhed sendte kun 2,4 millioner videre til blandt andre Folkekirkens Nødhjælp og Danske Hospitalsklovne. Den fordeling af pengene glemmer Buy Aid’s telefonsælgere at oplyse donorerne om.

- Det er dårlig forretning, bondefangeri og snyd, lyder dommen fra de donorer, der til deres virksomhed har købt kaffe og kuglepenne til fordel for hjælpearbejdet. De er sure over, at Buy Aid ikke i telefonen fortæller dem, at det kun er 10 procent, der går til velgørenhed.

Først når fakturaen dumper ind ad døren, står der på bagsiden, at 10 procent går til humanitært arbejde. Smider man derimod 100 kroner på disken hos Dansk Røde Kors, går 91 procent til hjælpearbejdet.

Det er snyderi
Buy Aid’s forretningsmodel er bondefangeri, mener Ole Thyssen, professor ved institut for Ledelse, Politik og Filosofi på CBS.

- Det minder om ganske almindeligt snyderi. De laver et setup, hvor der er indbygget nogle mekanismer, hvor man ikke får at vide, hvad pengene går til. Og fakturaen ender med stor sandsynlighed i en regnskabsafdeling, hvor en sekretær bare betaler den. Det kan jo kaldes bondefangeri, siger han.

Knud Mogensen og Michael Meurs Gerken, som har stiftet og ejer Buy Aid, slår fast, at telefonsælgerne altid skal nævne det for kunden.

- Har vi en medarbejder, der ikke laver sit arbejde ordentligt, så er det vores ansvar, og så må vi reagere på det, siger direktørerne, som forklarer, at de er stolte over, at de hvert år kan give millioner af kroner til hjælpearbejde.

Læs konfrontationen med bagmanden i Ekstra Bladet i dag, tirsdag

0 kommentarer
Vis kommentarer