Vil skjule rædselstandlæger

Tandlægeforeningen går efter struben på hjemmeside, der har offentliggjort liste de værste tandlæger

Tandlægernes interesseorganisation, Tandlægeforeningen, er ikke begejstret for, at borgerne skal kunne se, hvilke tandlæger man som patient bør gå i en stor bue udenom - det kan man på hjemmesiden avmintand.dk. (Foto: PolFoto)
Tandlægernes interesseorganisation, Tandlægeforeningen, er ikke begejstret for, at borgerne skal kunne se, hvilke tandlæger man som patient bør gå i en stor bue udenom - det kan man på hjemmesiden avmintand.dk. (Foto: PolFoto)

Tandlægernes interesseorganisation, Tandlægeforeningen, er ikke begejstret for, at borgerne skal kunne se, hvilke tandlæger man som patient bør gå i en stor bue udenom.

Det har Asger Mønster Frydkjær måttet erfare. Han er tandlæge og indehaver af hjemmesiden avmintand.dk, der oplyser patienter om priser og rettigheder og formidler kontakt til udenlandske tandlæger.

For en måned siden lagde Asger Mønster Frydkjær en liste ud på sin hjemmeside med alle de tandlæger, der er i sundhedsmyndighedernes gabestok pga. klage- og tilsynssager.

Oplysningerne er offentligt tilgængelige og hentet fra tre forskellige hjemmesider; sundhed.dk, sundhedsstyrelsen.dk og patientombuddet.dk.

Alle ’møgsagerne’
– Man skal ind at kigge tre steder for at finde ud af, om ens behandler har lavet noget møg. Jeg har det oprigtigt skidt med, at der tandlæger, som år efter år misrøgter folks tænder, det er derfor, jeg vil give patienterne mulighed for at finde de dårlige tandlæger, siger Asger Mønster Frydkjær om idéen bag at samle alle ’møgsagerne’ på en og samme hjemmeside.

Svaret kom resolut fra Tandlægeforeningen. I det, der bedst kan betegnes som et trusselsbrev, fremfører adm. direktør Joakim Lilholt, at de bragte oplysninger øjeblikkeligt skal fjernes.

Den iltre direktør hiver de store gloser ned fra hylden og konkluderer, at der er tale om personfølsomme oplysninger, som Asger Mønster Frydkjær har offentliggjort på ulovlig vis.

På patienternes bekostning
Tandlægeforeningens voldsomme udfald mod en tandlæge, der forsøger at skabe større åbenhed, er bare det seneste eksempel på, at Tandlægeforeningen – på bekostning af tandpatienterne – vil gå til uanede længder for at holde hånden over deres medlemmer.

Ekstra Bladet har tidligere afsløret, at tandlægebranchens indviklede klagesystem gør det tæt på umuligt for patienterne at komme igennem med deres klager, hvorfor rædselstandlægerne meget sjældent straffes for fejlbehandlinger.

Både Patientforeningen Danmark og Forbrugerrådet vurderer, at Sundhedsstyrelsens gabestok ikke virker efter hensigten.

Ændrer navnet
Det er Asger Mønster Frydkjær helt enig i.

– Der er kun tandlægens navn, og det er derfor meget svært for patienten at finde ud af, hvor den pågældende tandlæge holder til. Meget ofte har jeg set, at tandlægerne på listen bare ændrer noget i deres navn, så patienterne ikke kan finde dem.

– Det er faktisk kun, når medierne bringer navnene fra gabestokken, at det virker, siger Asger Mønster Frydkjær, som ikke har i sinde at fjerne listen over klagesager fra sin hjemmeside, selv om Tandlægeforeningen truer med både politianmeldelse, sagsanlæg og Datatilsynet.

– Hvis jeg lod mig føje, så ville det være et brud på min ytringsfrihed.

Forlænger straffen
Tandlægeforeningen er især rasende over, at man på avmintand.dk kan finde tandlæger, som har udstået deres toårige straf i den offentlige gabestok på Sundhedsstyrelsens hjemmeside.

– Synes du ikke, at tandlægerne fortjener at kunne starte på en frisk efter to år?

– Jo, hvis de er blevet bedre, men det er der ikke nogen, der holder øje med. Jeg synes jo, at Sundhedsstyrelsen burde være dem, der vurderer om en sundhedsperson er værdig til at behandle patienter.

De skal ikke overlade det til patienterne at finde ud af det