Fly på kollisionskurs seks gange

På fem år har det været tæt på at gå galt seks gange i Københavns Lufthavn

Piloterne på dette fly OY-RJB lettede fra Kastrup uden at opdage den farlige situation i november. Så tæt var snevejret. (foto. Mogens Wahl)
Piloterne på dette fly OY-RJB lettede fra Kastrup uden at opdage den farlige situation i november. Så tæt var snevejret. (foto. Mogens Wahl)

I november var to SAS-fly tæt på at kollidere og i oktober kom et fly og en traktor lidt for tæt på hinanden.

Det går ikke altid som det skal, selvom både Københavns Lufthavn Kastrup, Naviair og myndighederne har fokus på flysikkerheden.

Statistikken fra Naviair, der styrer trafikken i bl.a. Københavns Lufthavn Kastrup, afslører, at der de seneste fem år har været seks hændelser, der beskrives som ’nær kollision’ mellem to fly eller et køretøj og et fly.

Derudover har været otte hændelser, hvor afstanden mellem de to fly eller flyet og køretøjet har været større.

1,2 millioner starter og landinger
Alene i 2010 har der været to hændelser, hvoraf den ene var en ’nær kollision’. Det var de to SAS-fly, som nær var kollideret i november. Læs mere her.

- Vi indberetter hændelsen med det samme til lufthavnen og myndighederne, siger Bo Pedersen, der er kommunikationsdirektør i Naviair, til ekstrabladet.dk.

Tallene skal dog holdes op mod, at der de seneste fem år har været 1,2 millioner starter og landinger i Københavns Lufthavn Kastrup. Det vil sige, at der i gennemsnit har været en ’nær kollision’ for hvert 200.000. start eller landing.

De seneste fem år har der, udenfor København, været 27 hændelser. Hændelserne er blandt andet sket i og ved lufthavne, som fritidspiloter må bruge.

Piloterne bestemmer selv
Flere læsere har henvendt sig til ekstrabladet.dk med beretninger om, hvordan fly har måtte afbryde en landing. Både Naviair og Statens Luftfartsvæsen understreger dog overfor ekstrabladet.dk, at en afbrudt landing ikke nødvendigvis bunder i problemer med sikkerheden.

- Det er jo et udtryk for, at der er sket noget, som man tager højde. Og det kan være mange forskellige ting, siger Thorbjørn Ancker, der er kommunikationschef i Statens Luftfartsvæsen.

Det er den enkelte pilots egenhændige beslutning, om vedkommende ønsker at afbryde en landing. En pilot skal altså ikke spørge en flyveleder om lov, og derfor fører Naviair ikke statistik over, hvor mange afbrudte landinger der har været i Københavns Lufthavn Kastrup.

Det er altså sjældent, at to fly – som de to SAS-fly i november – er tæt på kollision. Ifølge Statens Luftfartsvæsen var der en lignende ’nær kollision’ i 2006, hvor et fly havde misforstået instruktioner fra flyvelederen.