Carlsberg scorer kassen på VM

Carlsberg har med en massiv reklameindsats op til VM i fodbold formået at markere sig stærkere end officielle sponsorer. Bryggerigiganten forventer øget salg

VM i fodbold kan være en rigtig god forretning for en virksomhed - også selvom virksomhedens logo ikke er blandt de officielle sponsorer.

Den danske bryggerigigant Carlsberg får ifølge Financial Times mere reklame ud af VM i fodbold end den officielle sponsor og konkurrent Budweiser.

Carlsberg, som sponsorerer det engelske landshold, har næsten fire gange så mange online referencer sammenlignet med Budweiser, viser en undersøgelse foretaget af analysefirmaet Nielsen.

- Vi valgte at sige VM-sponsoratet fra i 1998, fordi vi synes, at vi får mere for pengene andre steder. Vi kan se, at vores fodboldkampagner øger vores salg og kendskabet til Carlsberg, siger Keld Strudahl, marketingsdirektør i Carlsberg til Ritzau.

Han siger, at det endnu er for tidligt at sige noget om, hvad VM-opmærksomheden vil betyde på bundlinjen for Carlsberg, men forventningen er, at der bliver solgt mange flere øl verden over.

Det er nu ikke, fordi Carlsberg er kommet gratis til VM-succesen. Bryggerigiganten har smidt omkring en kvart milliard kroner i en verdensomspændende reklamekampagne i forbindelse med VM i fodbold i Sydafrika.

Carlsberg har alene i England brugt over 100 millioner kroner i den største kampagne på det engelske marked nogensinde for bryggeriet.

Og det giver altså bonus, siger Pete Blackshaw, der er vicepræsident i analysefirmaet Nielsen.

- Undersøgelsen viser, at vedvarende opmærksomhedsskabende marketing kan etablere en forbindelse i forbrugernes øjne, uden at man behøver at skrive den store dyre sponsorship-check, siger Pete Blackshaw.

Carlsberg, Pepsi og Panasonic er ifølge undersøgelsen de tre "ikke-sponsorer" af VM, der sættes mest i forbindelse med begivenheden, selvom de ikke er sponsorer.

Men også Nike har fået mere opmærksomhed med fodboldrelaterede kampagner end konkurrenten Adidas, som er officiel VM sponsor.

0 kommentarer
Vis kommentarer