Mærsk frygtede, at Emma trillede i vandet

Mærsk Mc-Kinney Møller frygtede, at hans hustru Emma skulle trille i vandet, hvis forpladsen til Operaen blev udstyret med en rampe

Arkitektens Henning Larsen havde en vision om en stor åben forplads foran Operaen i København, med en rampe, som skulle føre fra vandet op til operahuset. Men Mærsk Mc-Kinney Møller afviste dette blankt - af hensyn til sin hustru, Emma.

'Men Hr. Møller var kategorisk og sagde helt klart, at han ikke kunne gå ind for en skrånende forplads lige ned til vandet. Som begrundelse gav han, at hvis uheldet skulle indtræffe, ville hans hustru, der sad i kørestol, trille baglæns ned i vandet,' skriver arkitekt Henning Larsen i sin bog 'De skal sige Tak!' om tilblivelsen af Operaen. I stedet for en rampe fik Hr. Møller derfor en helt almindelig trappe.

I bogen beskriver arkitekten en lang række punkter, hvor han har måtte gå på kompromis med sin faglighed for at gøre skibsrederen, som var bygherre på projektet, tilfreds. Det store slagsmål stod om operahusets facade. Henning Larsen ønskede at den skulle være af glas, men det var Hr. Møller meget imod.

Skibsrederen var blandt andet imod en glasfacade, fordi det 'ikke ældes smukt,' som han udtalte i forbindelse med byggeriet.

'Og så fremhævede han i øvrigt sin egen og jævnaldrendes fornemmelse af svimmelhed, hvis facaden fik så meget glas, som jeg ønskede og kæmpede for,' skriver Henning Larsen.

Ikke et eneste vindue kan åbnes ud til det fri i operahuset - efter ønske fra Hr. Møller, som foretrækker aircondition.

'Hr. Møller havde allerede for mange år siden introduceret moderne aircondition i hovedsædet på Esplanaden og sådan skulle det også være her. Og det på trods af, at man i vore dage helst arbejder med naturlig ventilation, af hensyn til både økonomi og til velvære i form af frisk luft,' hedder det i bogen.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere