Kampagne for udsatte børn er en succes

Ankestyrelsens kampagne "Tag signalerne alvorligt", der skal sætte fokus på udsatte børn, er en succes. Styrelsen har fået 140 procent flere henvendelser i år.

Fagfolk og pårørende til sårbare børn henvender sig langt mere til Ankestyrelsen og kommunerne end sidste år. Ankestyrelsens kampagne "Tag signalerne alvorligt" er blevet udnævnt som redningsplanken. Hjemmesiden og en tilhørende hotline vil derfor stadig fortsætte.

- Vi er glade for, at vi med kampagnen har været med til at sætte fokus på, at man skal handle, når man er bekymret for et barn. Det gælder nemlig om at fange problemerne så tidligt som muligt, siger ankechef i Ankestyrelsens børnekontor Henrik Horster.

Mens kampagnen har kørt fra april til november 2009 har Ankestyrelsen fået 214 henvendelser. En stigning på 140 procent set i forhold til samme periode sidste år. Desuden har kommunerne også mærket, at folk er blevet mere opmærksomme.

- Ankestyrelsen er en slags sikkerhedsventil i børnesager, hvis ikke kommunerne tager nok hånd om problemerne. Derfor er det vigtigt, at kampagnen har været med til at øge kendskabet til muligheden for at kontakte os, siger Henrik Horster.

Stigningen i henvendelser er dog kun udtryk for, at der er kommet større fokus på de børn, som har brug for hjælp. Det er ikke, fordi kommunerne er blevet dårligere til at hjælpe udsatte børn.

- Vi ved blandt andet, at kommunerne er blevet bedre til at udarbejde retningslinjer for, hvordan fagfolk skal håndtere underretninger, siger Henrik Horster.

Ankestyrelsens særlige hotline for fagfolk, som har været oprettet i kampagneperioden, har også været rødglødende.

Folk har dagligt henvendt sig med spørgsmål på telefonen.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere