Ekspert: VisitDenmark skyder forbi målet

Youtube-videoen med Karen, der efterlyser faderen til sin søn, har ikke den ønskede effekt, vurderer kommunikationsrådgiver Henrik Byager

'Karen' og 'August' er hovedpersonerne i VisitDenmarks reklamevideo, der har høstet opmærksomhed verden over. (Foto: VisitDenmark)
'Karen' og 'August' er hovedpersonerne i VisitDenmarks reklamevideo, der har høstet opmærksomhed verden over. (Foto: VisitDenmark)

Med den falske Youtube-video 'Danish mother seeking', hvor 'Karen' efterlyser faren til sin søn 'August', forsøger VisitDenmark at lokke turister til landet.

Men turistorganisationen skal ikke regne med at få den ønskede effekt.

Det vurderer kommunikationsrådgiver Henrik Byager.

- VisitDenmark skyder forbi målet ved at lave en reklamekampagne, der prioriterer opmærksomhed højere end budskabet.

- Når man laver denne type kampagner, hvor man spinder en lille hvid løgn og driller modtageren, så skal det helst være sådan, at folk sidder tilbage og føler, at de har været med til en godt tænkt kampagne, når sandheden afsløres, og det rigtige formål kommer frem. Men det tror jeg ikke er tilfældet her, siger Henrik Byager til ekstrabladet.dk.

Han har fulgt med i de reaktioner, der er kommet til videoen - både herhjemme og i udlandet.

- De reaktioner, jeg har set, tyder på, at mange føler sig ført bag lyset. Folk er forvirrede, forbløffede eller forargede. Måske ligefrem vrede, og det tror jeg ikke har været meningen. På baggrund af det er Visitdenmarks kampagne ikke en succes.

Ville ikke selv have lavet video
'Karens' efterlysning er blevet set af mange hundrede tusinde mennesker verden over og ordene 'danish mum' er blevet googlet 3,9 millioner gange siden videoen blev oploaded.

Men man kan ikke måle succesen alene ud fra, hvor mange der har set den.

- Det er en balance. Kampagnen har skabt enorm opmærksomhed, når så mange har set den, men effekten i min optik er ikke stor. En ting er opmærksomhed, men jeg ser på, hvordan den lander. Og jeg tror ikke, denne her lander hensigtsmæssigt, siger Byager.

- Så hvis det var dig, der skulle lave sådan en kampagne?

- Jeg ville ikke have lavet den reklamevideo.

'Karen' er i virkeligheden skuespiller Ditte Arnth Jørgensen og bor på Nørrebro. Barnet er ikke hendes.