Dyrere parkering skal finansiere trængselstiltag

Trængselskommissionen er nu klar med en række idéer, der skal øge mobiliteten

Bus og tog skal passe bedre sammen. Forholdene for cyklister skal være bedre. Intelligent styring af trafiksignaler skal sikre at trafikken flyder. Og så skal det være lettere at skifte fra bil til tog eller bus.

Sådan lyder hovedpunkter i det idékatalog, som regerings trængselskommission præsenterede torsdag.

Finansieringen skal blandt andet ske gennem øgede indtægter fra parkering og afskaffelse af befordringsfradraget.

Og den idé har med det samme fået kritikere på banen. Blandt andet Dansk Industri, der mener, at det vil hæmme arbejdskraftens mobilitet.

- Det vil ikke fremme væksten. Jeg ser frem til at Kommissionen i forbindelse med den endelige strategi vil prioritere de idéer, som samlet set løfter mobiliteten i vores transportsystem, siger Michael Svane, der er for DI Transport og Infrastruktur.

Trængselskommissionen kommer med sin endelige rapport til august, og kommissionsformand Leo Larsen understreger da også, idékataloget er en grovskitse.

- Der skal sorteres yderligere, siger han.

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) ser frem til den endelige rapport. Ministeren erklærer sig på forhånd, ligesom DI, skeptisk overfor forslaget om at øge parkeringsafgifterne.

- Arbejdet er ikke overstået, den hårdeste del står foran jer, og jeg ser frem til, at I til august kommer med forslag, som realiserbare på både kort, mellemlang og lang sigt, siger Henrik Dam Kristensen, der dog erkender, at der ikke er mirakelløsninger på trængselsproblemerne.

- Vi kan desværre ikke give nogen dato på, hvornår bilisterne holder op med at spilde deres tid i den københavnske trafik, men som det er nu, er det utilfredsstillende, siger Henrik Dam Kristensen

0 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere