Mere gak-gak med Rejsekortet: Stå af undervejs og spar penge

Pendlere, som skal over Storebælt, skal betale mere end det dobbelte med det nye rejsekort end med pendlerkortet

Check ikke ind - endnu: Pendlere skal vente med at skifte fra pendlerkortet til Rejsekortet, erkender DSB. (Foto: Thomas Sjørup)
Check ikke ind - endnu: Pendlere skal vente med at skifte fra pendlerkortet til Rejsekortet, erkender DSB. (Foto: Thomas Sjørup)

Det koster pendlerne dyrt at bruge det nye Rejsekort i stedet for pendlerkortet - især hvis turen går over Storebælt. Her kan turen hurtigt blive over dobbelt så dyr.

Selv om Rejsekortet giver rabat på billetten, hvis man rejser ofte, så er prisen stadig så meget højere end pendlerkortet, at selv DSB opfordrer pendlerne til foreløbig at fravælge Rejsekortet, som fra 2014 skal erstatte alle andre rabatkort fra DSB.

Prisberegneren for Rejsekortet afslører desuden, at man - som man kender det fra flyrejserne - kan spare penge på sin rejse ved at stå af undervejs frem for at køre direkte til sit bestemmelsessted.

Rejsekortet kan fordoble prisen for bus og tog

Fra 3400 til 6962
Tonni Wulff er en af de danskere, der hver dag pendler mellem Odense og Høje Taastrup. Han fik et chok, da han tjekkede, hvad det ville koste ham at skifte sit pendlerkort ud med Rejsekortet.

For mens han nu betaler 3400 kroner om måneden for pendlerkortet, så ville det koste ham hele 6962 kroner at tage de 21 ture, som man regner med at en pendler har brug for om måneden, med Rejsekortet.

- Det er jo helt hul i hovedet, at det skal være så dyrt. Jeg synes, det kunne være en fordel med Rejsekortet, fordi pengene automatisk bliver trukket fra kontoen, så man var fri for at forny månedskortet. Men der er jo ikke noget sjovt ved at få det lavet nemt, hvis man så skal betale dobbelpris, siger Tonni Wulff.

Ekstra dyrt over Storebælt
Tilsyneladende er det især turen over Storebæltsforbindelsen, der tynger i regnskabet for pendlerne. Det opdagede Tonni, da han for sjov prøvede at dele sin pendlertur op i mindre strækninger.

Den cirka 25 kilometer lange tur fra Nyborg til Korsør koster for en pendler, som tager 21 ture pr måned, 3232 kroner på Rejsekortet.

Den længste del af hans pendlertur, de knap 96 kilometer fra Korsør til Høje Taastrup, koster til gengæld kun1717 kroner for samme antal ture fordelt over en måned.

- Jeg ringede ind og spurgte, hvordan det kunne være, at det var sådan, men de kunne ikke give mig nogen forklaring, andet end at det måtte være en 'politisk beslutning', siger Tonni Wulff til ekstrabladet.dk.

Hold pause i Korsør og spar penge
Der er dog en måde, hvor Tonni kan spare penge på at bruge sit Rejsekort - faktisk kan han barbere lidt over 10 kroner af hver tur, hvilket trods alt løber op i over 400 kroner pr måned, hvis han tager hjemmefra i god tid, hopper af toget og tager sig en pause i Korsør.

Mens en direkte tur fra Odense til Høje Taastrup koster 165,76 kroner på Rejsekortets billigste pendler-billet, så koster samme tur kun 155 kroner, hvis man først køber billet fra Odense til Korsør (113,96 kroner) og derefter fra Korsør til Høje Taastrup (40,96 kroner).

Besparelsen bliver større, jo tættere man kommer på bæltet: Pendlere, som skal fra Nyborg til Høje Taastrup eller omvendt, kan spare 20 kroner pr tur (140 kroner direkte versus 118, hvis man undervejs står af i Korsør).

DSB: Vi retter hele tiden til

Ekstrabladet.dk kontaktede DSB for at få svar på, hvorfor den korte tur over Storebælt er så meget dyrere end rejser til lands - og hvordan det kan være, at man kan spare penge ved at dele sin rejse op på flere betalinger.

Salgsdirektør i DSB, Nicklas Marschall, kom pr mail med følgende kommentar til vores mange spørgsmål:

'Det er rigtigt, at vores periodekort til rejser over Storebælt er et meget billigt produkt, og det er ikke økonomisk fordelagtigt for disse kunder at skifte til et rejsekort endnu. Rejsekortet er i gang med at blive introduceret i vores produktportefølje. Vi tager det i små skridt for at sikre, at kunderne får den bedst mulige oplevelse af rejsekort. Ved rejser over Storebælt er det kunder der i dag benytter kontantbilletter og klippekort der med fordel kan skifte til rejsekortet', skriver han til ekstrabladet.dk.

Pendlerne må vente med at hoppe med på Rejsekortet, indtil et særligt pendler-Rejsekort bliver lanceret.

'Rejsekortet til pendlere over Storbælt bliver klar i 2014. Indtil da anbefaler vi rejsende over Storebælt at anvende prisberegneren på rejskekort.dk inden de anskaffer sig et Rejsekort'.

Han bekræfter, at det kan være billigere at købe to billetter frem for én, når man kører med rejsekortet:

'Der er enkeltstående tilfælde, hvor det vil kunne betale sig at stå af undervejs. Besparelsen opnås dog først, når kunden er stået af toget og har ventet mere end 30 minutter med at tjekke ind og fortsætte rejsen. Kunden vil samtidig skulle købe endnu en pladsbillet', skriver han til ekstrabladet.dk.

Hvorfor 25 kilometer via Storebæltsbroen er dyrere end 95 kilometer på Sjælland får følgende svar:

'Der findes flere eksempler på, at samme rejseafstand af forskellige grunde ikke koster det samme. Det er noget vi hele tiden arbejder på at gøre mere logisk og nemmere at forstå for kunderne', svarer Nicklas Marshall via mail til ekstrabladet.dk.

Har du andre skøre eller absurde priseksempler fra DSB? Har du gode tips til, hvordan man kommer billigst fra A til B med statsbanerne? Så send en mail på 1224@eb.dk eller send en sms til 1224. Det koster almindelig sms-takst.