Danske mænd er møg-forfængelige

Den metroseksuelle modemand er ikke en myte. Ny undersøgelse af mænds modevaner viser, at danske mænd går meget op i, hvordan de ser ud

Modeekspert Jim Lyngvild er en af de danske mænd, der vist tænker meget over, hvad han tager på. (Foto: Jesper Stormly Hansen)
Modeekspert Jim Lyngvild er en af de danske mænd, der vist tænker meget over, hvad han tager på. (Foto: Jesper Stormly Hansen)

I denne uge suser de smarte mennesker i modebranchen rundt fra show til show under den danske modeuge. Og man skulle tro, at det kun var kvinderne, der steg op på stilletterne og brugte tid foran spejlet. Men nu viser en en stor undersøgelse af mænds modevaner, foretaget af Danmarks største online modemarked, Trendsales, at danske mænd tænker meget over, hvad de tager på om morgenen.

Se mere:



Går op i personlig stil
Næsten hver fjerde af de 1.733 mænd, der har deltaget i undersøgelsen, svarer, at han følger med i moden og synes, det er vigtigt at have en personlig stil. Interessen er størst blandt de unge, men mere end hver tiende mand over 50 år svarer, at han følger med i modetendenserne.

Knap 60 procent af deltagerne i undersøgelsen svarer, at de tænker over, hvad de tager på, dog uden at gå op i, hvad der er på mode lige nu, mens blot 4,3% angiver, at de slet ikke interesserer sig for mode.

Vil ikke gå håbløst klædt
Else Skjold er modeforsker hos CBS samt på Designskolen i Kolding og forsker netop i mænds forhold til mode. Ifølge hende er mændenes modebevidsthed udtryk for en naturlig udvikling, hvor det bliver mainstream for mænd at gå op i, hvordan de ser ud.

- Historisk set har mænds påklædning været dikteret af deres arbejdsliv. Men i dag er der stort set ingen dresscodes til at hjælpe mændene, og derfor er de – på godt og ondt – blevet nødt til selv at opbygge en interesse for det.

- Samtidig har udseende og dermed påklædning fået en øget betydning – også i mange professionelle sammenhænge. For mange mænd handler modebevidstheden måske i mindre grad om personlig stil og i højere grad om ikke at stikke ud ved at være håbløst klædt, forklarer Else Skjold.

Læs mere:

Se også: Mary festede på Rådhuset

Fynboerne bruger færrest penge
Interessen for mode begrænser sig ikke til tid foran spejlet eller næsen i magasiner. Næsten 45% af mændene shopper tøj hver måned og 20 procent gør det flere gange om måneden.

Ifølge undersøgelsen er mændenes gennemsnitlige tøjbudget er 780 kr. pr. måned, men tallet dækker over store regionale forskelle. De københavnske mænd ligger i front med 888 kr. pr. måned, efterfulgt af nordjyderne med 796 kr. og det øvrige Sjælland med 747 kr. Fynboerne bruger færrest penge på tøj med et budget på omkring 645 kroner pr. måned.

0 kommentarer
Vis kommentarer