På mandag indleder HK en storstilet annoncekampagne, som kan ende med at sende flere hundred tusind danskere ud i storkonflikt til april.
Det skriver Politiken lørdag.
- HK's kampagne er den eneste alvorlige sten i skoen ved forårets overenskomstforhandlinger, siger professor Flemming Ibsen, Aalborg Universitet, til Politiken.
Store annoncer i landsdækkende aviser og provinsdagblade vil agitere for, at HK skal have lov til at tegne overenskomster, selv om mindre end halvdelen på en arbejdsplads er medlem af HK. Annoncerne skal danne en optakt til de forhandlinger om ny overenskomster, som bliver indledt på onsdag mellem arbejdsgiverne i Dansk Industri og arbejderne i CO-industri.
En særlig regel, der udelukkende gælder for HK, betyder kort fortalt, at HK skal have mindst 50 procent af de potentielle HK'ere på en arbejdsplads som medlemmer for at kunne tegne overenskomst.
- Det er et hovedkrav for os, at '50 procent-reglen' bliver afskaffet. Den kampagne, vi indleder på mandag, er blot første fase. Det er en virkelig afgørende sag for os, siger formand Simon Tøgern, HK/Privat, til Politiken.
- Jeg kan ikke forestille mig, at arbejdsgiverne vil gå med til at afskaffe 50 procent-reglen. Og så kan HK let komme i den situation, at de må sige nej. HK er kravlet højt op i træet, og får svært ved at sige nej, hvis de ikke får noget særligt, siger Flemming Ibsen til Politiken.