Annonce:
Annonce:

3: Alle netværk går ned

Tre alvorlige nedbrud på omkring et år for 3s mobilnet. Superbeklageligt, siger kommunikationschefen

Utroligt som 3s prisvindende netværk har det med at gå ned og efterlade kunderne uden mulighed for at bruge mobilen. (Foto: Colourbox)
Utroligt som 3s prisvindende netværk har det med at gå ned og efterlade kunderne uden mulighed for at bruge mobilen. (Foto: Colourbox)
Annonce:
Følg Samfund

Omkring klokken 16 bør alle 3s kunder igen være i stand til at bruge mobilen. Siden fem-seks-tiden i morges har 3s mobilnetværk været ramt af nedbrud.

Fejlen denne gang opstod i Jylland i den del af netværket, som masterne kommunikerer med.

Læs også: Nedbrud på 3s mobilnet

- Det gav en overbelastning, som ikke burde kunne ske. For at rette fejlen i Jylland var det nødvendigt at lukke det landsdækkende netværk manuelt. Derfor har København også været ramt, selvom problemet egentlig opstod et andet sted, siger Stine Green Paulsen til ekstrabladet.dk. Hun er kommunikationschef hos 3 Danmark, og efter netværket igen fungerer, virker hendes eget 3nummer heldigvis også.

Mindre end tre måneder siden sidst
Den omfattende lammelse af op mod 685.000 3-kunders mobilforbindelse er et kedeligt deja-vu for mange af mobilbrugerne.

Annonce:

Så sent som for tre måneder siden var den også gal. Og det er ikke småtterier i selskabet 3s nedbrudshistorik.

Den 27. september gik strømmen til den del af netværket, der er placeret i Sverige. Til at begynde med gik det kun ud over kunderne på Sjælland, men problemet bredte sig til Fyn og Jylland.

Netværket satte ud om eftermiddagen, og det var først klokken 01:40 om morgenen, at hele problemet var blevet løst.

Rekord-nedbrud på over 14 timer
Dette forår satte også lynet en stopper for netværket, der satte ud.

Men i oktober 2010 slog 3-netværkets nedbrud offline-rekorden: 14 timer og 18 minutter.

Fra klokken 03.40 om morgenen til klokken 17.58 om eftermiddagen var netværket i krise, og det skyldtes en - på papiret - simpel software-opdatering.

Samme år bød også tidligere på en landsdækkende kortslutning af signalet, så mobilkunderne ikke kunne komme i forbindelse med omverdenen.

Det sker desværre
Hvad vil du sige til de kunder, som lige nu overvejer at skifte selskab?

Annonce:

- Det er superbeklageligt, og vi er virkelig kede af det, siger Stine Green Paulsen, der godt er klar over, hvor frustrerende det er at være uden mobilkontakt.

- Jylland har været hårdt ramt, men København var 'kun' berørt et par timer, siger hun og medgiver, at ethvert nedbrud uanset varighed er utilfredsstillende.

- Uden at pege fingre af andre, så oplever alle netværk nedbrud. Det sker desværre, siger hun og tilføjer, at teknikerne gør alt hvad de kan, for at det ikke sker igen.

Efter det rekordlange nedbrud i 2010 gav I jeres kunder med ekstra taletid - gør I det igen denne gang?

- Det skal vi tale om internt, siger Stine Green Paulsen.

Kommunikationschefen kan endnu heller ikke sige noget, hvad selskabet vil gøre for at lignende nedbrud ikke sker i fremtiden.

Annonce:
Annonce:
Annonce:
Spar med
Det kan du spare
Elpris lige nu
Vestdanmark
-
kr. pr. kWh*
Østdanmark
-
kr. pr. kWh*
Annonce:
Så er hun alligevel dansker
Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:

Bagholdet

Annonce:
Annonce: