En betalingsring om København vil stort set ikke have nogen effekt. Hverken for trængslen eller miljøet.
Det viser en ny analyse fra DI.
Et af de bærende argumenter for en betalingsring er trængsel. Analysen fra DI viser, at betalingsringen vil reducere trafikken i det indre København med 20 procent, men det indre København dækker geografisk mindre end to procent af det samlede areal i Hovedstaden.
Derfor anser DI en betalingsring som en lokal løsning, der primært dæmper trafikken i city, men kun har en begrænset effekt på indfaldsvejene, hvor trængselsproblemet er størst.
Ifølge analysen fra DI vil trafikken i Hovedstadsområdet som helhed blot blive reduceret med to procent, ligesom det er tvivlsomt, hvor længe effekten vil vare.
I London, hvor man for år tilbage indførte en såkaldt 'congestion charging zone', blev trafikken også i første omgang reduceret med 20 procent, men den er i dag tilbage på samme niveau.
Ringe effekt på miljøet
Et andet argument for at indføre en betalingsring er luftforurening. Den vil dog ikke blive mindsket i samme omfang som trafikken.
Forskellige analyser har vurderet en mindre effekt på luftforureningen på 10 procent i indre København, men Danmarks Miljøundersøgelser har vurderet, at ny teknologi alene de sidste ni år har halveret luftforeningen i København.