Krisen får os til at droppe taxaen

Hver femte taxatur er blevet sparet væk siden 2006. Mange steder inddrages taxalicenserne, skriver Avisen.dk

De store Mercedeser må se længere efter kunderne. (Arkivfoto: Niels Hougaard)
De store Mercedeser må se længere efter kunderne. (Arkivfoto: Niels Hougaard)

Taxabranchen er i knæ. Tal for Aarhus og København viser, at antallet af taxature er faldet med henholdsvis 18 og 20 procent på fem år. På landsplan drejer det sig om en tilbagegang på 10-12 procent, vurderer Dansk Taxi Råd over for Avisen.dk.

Det gør ondt på taxachauffører som Maiyanne Pleidrup fra Aarhus. Hendes månedsløn er faldet fra 25-30.000 kroner til omkring 20.000 kroner.

- Det er en meget hård tid at være taxachauffør i. Der er intet at lave. Det er en kamp om kunderne, siger Maiyanne Pleidrup til Avisen.dk.

Hun skal køre 12-16 timer om dagen for holde den løn, som hun kørte hjem for bare fem år siden.

Den store nedgang betyder, at kommunerne indefryser taxalicenser. Det sker for at sikre, at der er nok arbejde til de chauffører, der er på vejene.

Alene i november har Aarhus Kommune indefrosset 25 taxatilladelser, så chauffører som Maiyanne Pleidrup kan holde skindet på næsen.

- Du kan næsten ikke nævne en by, hvor der ikke er indefrosne tilladelser på grund af nedgang i erhvervet, siger formand for Dansk Taxi Råd, John Lindbom, til Avisen.dk.

3F, der organiserer mange af de danske taxachauffører, kan også berette, at stemningen er i bund hos medlemmerne.

- De har meget svært ved at opretholde en fornuftig timeløn. Særligt i hverdagene. Der er det sgu svært, siger faglig sekretær Frank Nielsen fra 3F Transport i Aarhus til Avisen.dk.

Ingen er i tvivl om, at det er finanskrisen, som har ramt taxabranchen hårdt. Erhvervslivet holder færre møder, og der lander færre forretningsfolk i lufthavnen, som skal køres et sted hen.

Kuren er, at taxabranchen skal tænke nyt.

- Vi skal være klar til at byde ind på de konkrete opgaver, der udliciteres. Københavns Kommune har lige udliciteret kørsel af en masse skolebørn. Der må vi byde ind, siger John Lindbom.