Valgkamp på sms

En større del af valgkampen vil foregå via sms og mails

Valgplakat fra 1960(Ekstra Bladet dk)
Valgplakat fra 1960(Ekstra Bladet dk)

Inden længe skal statsminister Lars Løkke Rasmussen udskrive folketingsvalg. Her bliver sms et vigtigt markedsføringsværktøj.

Tidspunktet for valget er endnu usikkert.

Til gengæld kan det allerede nu fastslås, at partierne i hidtil uset grad vil bruge målrettede markedsdata og markedsføringskampagner på sms og mail m.m - for at sikre sig den enkelte vælgers stemme.

Nye former for politisk markedsføring
Med de nye markedsføringsmetoder forrykkes kampen om regeringsmagten:

Fra at være en åben meningsudveksling i medierne, til en direkte men dermed (paradoksalt nok) også mere skjult henvendelse til den enkelte vælger – om det så er skolelæreren eller svejseren og/eller boligejeren eller lejeren.

Læs også: Her er valgkampens vigtigste emner

Politisk markedsføring er for længst accepteret som en vigtig brik i det politiske spil.

Vi ved således godt, at markedsføringen - via valgplakater og avisannoncer osv. - bruges til at fremhæve den givne politiske kandidats kvaliteter.

Og størrelsen af de summer som de politiske partier bruger på valgkampen, kan have afgørende betydning for valgresultatet.

Samtidig udvikles konstant nye måder til, at nå direkte ud til vælgerne på.

De politiske budskaber bliver fortsat også distribueret ved at stemme dørklokker og sende almindelige breve med postvæsenet - men brugen af sms og mails vinder hastigt frem.

Henvendelserne sker ikke i blinde, men via samkøring af relevante databaser m.v. – hvorved man kan ramme den givne vælger præcist med et budskab, der appellerer til hende. Om det så er omkring økologi, lave renter, eller?

Flytbare vælgere
Ph.D. studerende Sigge Winther Nielsen fra Københavns Universitethar har bl.a. forsket i politisk markedsføring. Og eb.dk har derfor spurgt ham om, hvad vi kan forvente i den kommende valgkamp.

Han siger: - 'De hjemlige politiske partier føler, at medieudviklingen tvinger dem til at finde nye og mere direkte veje til vælgerne. Og derfor vil brugen af sms og mailkampagner givetvis blive øget. Seneste skud på denne stamme er så brugen af videoer i valgkampen.

Læs også: Facebook-valg: Enhedlisten får 37 mandater

Samtidig har partierne erfaret, at eksempelvis danskernes forbrugsvaner etc. kan sige noget væsentligt om deres politiske holdninger. De kan derfor direkte ramme vælgerne og for en billig penge.

Dertil kommer at vælgerne anno 2011 er blevet mere troløse, og ikke længere har et fast ideologisk ståsted. De er dermed nemmere at flytte.

Men politikerne tager ikke kun ny teknologi i brug. Jeg er samtidig overbevist om, at mange partier også vil stemme dørklokker i jagten på stemmer.

Historisk set
Markedsføringen af politikerne tog især fart i slutningen af 1950’erne, hvor John F. Kennedy stræbte efter og fik præsidentembedet i USA.

Eksempelvis ansatte Kennedy en skuespiller til at lære ham, at begå sig foran TV kameraet. Hvordan de amerikanske vælgere så ham, var nemlig ligeså vigtigt som hvad han sagde til dem.

John F. Kennedys fokus på 'billedsiden', og hans deraf følgende succes ved præsidentvalget, hænger formentlig også sammen med hans gode udseende.

Læs også: Se de pinligste politiker-billeder

I hvert fald ved man i dag at der er en tæt sammenhæng mellem udseende og succes ved valg.

Jo pænere du er, desto større chance har du simpelthen for at blive valgt.

Der hersker dog endnu stor usikkerhed om, hvorfor det er sådan. Men det vil forskere sandsynligvis fokusere yderligere på i de kommende år.

0 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere