Hård kritik af langsommeligt klagenævn

Patientklagenævnet får hård kritik fra ombudsmanden. Det tog nævnet over fem år at tage stilling til klage fra mand, der havde mistet sin psykisk syge søn

Patientklagenævnet indkasserede mandag hård kritik, fordi nævnet har brugt så lang tid på at behandle en klage, at det ifølge Folketingets ombudsmand "langt overstiger det rimelige og acceptable".

Ombudsmanden kalder det ligeledes "overordentligt kritisabelt", at Patientklagenævnet var fem og et halvt år om at tage endelig stilling til klagen fra faderen til en psykisk ung mand.

Sønnen var i en periode på godt to år indlagt i alt otte gange på en psykiatrisk afdeling. Klagen var rettet mod hospitalets læger og mod sygeplejerskerne på det bosted, hvor den unge mand boede mellem indlæggelserne og ved sin død.

Ombudsmanden, Hans Gammeltoft-Hansen, konstaterer bl.a., at der gik halvandet år, fra sagen havde været behandlet på et møde i nævnet, til den afdødes far modtog resultatet af mødet.

Patientklagenævnet har fire gange beklaget over for faderen, at sagen trak ud.

Kritikken fra ombudsmanden tager endvidere udgangspunkt i løfter fra Patientklagenævnets direktør om, at sagen ville blive behandlet "så hurtigt som overhovedet muligt".

Alligevel gik der herefter mere end tre år fra disse løfter, til manden modtog nævnets afgørelse.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere