Pirater kaprer to millioner tønder olie

Det kaprede olietankskib Sirius Star er på vej mod havnebyen Eyl i Somalia, der nærmest kan betegnes som et fristed for pirater

Det 318.000 ton tunge skib, Sirius Star, der ejes af det saudiske olieselskab Saudi Aramco, sejler under liberisk flag og har en last på mere end to millioner tønder olie om bord. (Foto: AP)
Det 318.000 ton tunge skib, Sirius Star, der ejes af det saudiske olieselskab Saudi Aramco, sejler under liberisk flag og har en last på mere end to millioner tønder olie om bord. (Foto: AP)

Pirater har kapret det store saudiske olietankskib, Sirius Star, og er nu på vej mod den somaliske havneby Eyl, som pirater ofte bruger, mens der forhandles med rederierne i det lovløse nordlige Somalia.

Ifølge skibets rederi, Vela International, har de 25 besætningsmedlemmer om bord det efter omstændighederne godt.

- Skibet befinder sig ud for Somalias kyst og er stadig i piraternes hånd. Der er ingen informationer endnu om deres krav, siger en talskvinde for USA's 5. flåde, der har base i Bahrain, til nyhedsbureauet AFP.

Ifølge de seneste oplysninger fra Vela International ligger skibet tirsdag eftermiddag for anker ud for Somalias kyst.

Olie for en halv milliard
Det 318.000 ton tunge skib, der ejes af det saudiske olieselskab Saudi Aramco, sejler under liberisk flag og har en last på mere end to millioner tønder olie om bord. Det svarer til mere end en fjerdedel af alt, hvad Saudi-Arabien til dagligt eksporterer, og olien har en værdi af ca. 100 millioner dollar - over en halv milliard kroner.

Der er tale om det største og mest værdifulde skib nogensinde for somaliske pirater.

Piraterne har dog hverken mulighed for at sælge råolien eller raffinere den i Somalia, og eksperter vurderer derfor, at piraterne vil kræve en løsesum for at lade skibet sejle videre, som de sædvanligvis gør.

Skibet blev kapret lørdag 450 sømil sydøst for den kenyanske havneby Mombasa, men først mandag blev kapringen offentlig kendt.

Pirater ændrer taktik
Kapringen tyder på, at piraterne har ændret taktik i forhold til størrelsen af skib og gerningssted, da de internationale bestræbelser på at inddæmme kapringerne ved hjælp af krigsskibe som danske Absalon har besværliggjort kapringer tæt ved den somaliske kyst.

Shippingbranchen hæfter sig ligeledes ved piraternes professionalisme.

- Vi er meget bekymret over, at et skib af denne størrelse er kapret. Vi er bekymret for sikkerheden og miljøet. Så længe der ikke er nogen effektiv afskrækkelse, vil piraterne selvfølgelig fortsætte deres angreb. Deres risici er små og udbyttet ekstremt højt. Vi kommer til at se flere og flere af disse angreb, siger Noel Choong, der står i spidsen for Det Internationale Maritime Bureau IMB's regionale piratericenter i Kuala Lumpur, til nyhedsbureauet AP.

Kapringen har fået de faldende oliepriser til at stige på ny til et niveau i omegnen af 56 dollar pr. tønde råolie.

Ifølge IMB er mindst 83 skibe blevet angrebet af pirater i nærheden af Somalias kyst siden januar. 33 af disse blev kapret, og 12 af dem og flere end 200 besætningsmedlemmer er stadig tilfangetaget af pirater.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere