Retroseksuel er det nye mandeideal

Mænd skal ikke længere bare være mænd - de skal være metroseksuelle, petroseksuelle og nu også retroseksuelle

Carl-Mar Møller er en ægte retromand med masser hår på brystet. (Foto: Polfoto)
Carl-Mar Møller er en ægte retromand med masser hår på brystet. (Foto: Polfoto)

David Beckham og de metroseksuelle mænd har fået kamp til stregen. Et nyt mandeideal vinder ind i reklamer og blandt befolkningen. Nu skal man nemlig snakke pik og patter og drikke bajere og se bold. Sådan lyder beskrivelsen på en ægte retroseksuel mand.

Englænderen Dave Besley hylder fødslen - eller måske snarere genfødslen - af den retroseksuelle mand i en ny bog om fænomenet.

I Danmark kender man mandetypen fra blandt andet Carlsberg-reklamerne.

- Det drejer sig om pik og patter og bold og bajer for de her mænd. Det giver dem et sammenhold at kunne dele disse emner, som svarer meget vel til, hvad drenge og mænd møder i deres opvækst og socialisering, siger mandeforsker Kenneth Reinecke fra Roskilde Universitetscenter til ekstrabladet.dk.

Den genfødte mandetype giver for alvor mændene lov til at være platte og grove, og de har brug for at være 'skurvognsagtige' sammen, ifølge forskeren:

- Disse mænd har en rå mandighed. De har en attitude, der siger: Du skal ikke pynte på mig. Jeg er maskulin og har min pik og er mandig, siger Reinecke.

Ifølge forfatteren Dave Besley er det slut med nypolerede negle og dyrt designertøj for mændene, nu skal de være rå. Den retroseksuelle mands indkøbsseddel indeholder følgende:

  • En ramme øl
  • En flaske Jack D.
  • To dåser konservesmad
  • To nudelpakker
  • En stor pose chips
  • En stor steak
  • Toiletpapir
  • En stor pakke discount cheddar ost
  • En lille bakke æg
0 kommentarer
Vis kommentarer