Movia og DSB: Derfor er rejsekortet ikke godt nok

Udfald på salgssystemet og utryghed fra kunderne er blandt grundene til at forlænge papir-klippekortets levetid

(Foto: Jens Dige/Polfoto)
(Foto: Jens Dige/Polfoto)

HAR DU SPØRGSMÅL TIL REJSEKORTET?

Chat med Rejsekortets administrerende direktør, Bjørn Wahlsten, samt transportminister Henrik Dam Kristensen på ekstrabladet.dk - torsdag klokken 9.30-10.30.

Efter uger med massiv kritik af rejsekortet - og ikke mindst af, at klippekortet skulle udfases 1. juli - har trafikselskaberne i hovedstaden onsdag besluttet at forlænge klippekortenes levetid med et år.

Og det sker af flere årsager, fortæller den kommercielle direktør i DSB, Susanne Mørch Koch, til Ekstra Bladet.

Se også: Salg af klippekort forlænges i et år



Se også: Ekstra Bladets læsere raser over rejsekortet: Her er direktørens svar

- Hos DSB har vi haft stort fokus på salgssystemet, som ind imellem er 'faldet ud'. Det har betydet, at kunder ikke har kunne købe rejsekort, når de er mødt op i betjente salg, og det har vi været rigtig kede af, siger Susanne Koch til Ekstra Bladet og tilføjer:

- Det har måske været nogle timers udfald i løbet af en måned, så i det store hele betyder det ikke så meget. Men det betyder noget for vores kunders overgang til rejsekortet. Det er vigtigt for os, at de får en god oplevelse, når de stifter bekendtskab med et nyt produkt.

Se også: Klippekortet overlever lidt endnu: Ministeren tilfreds



Se også: Stor våbenproducent laver rejsekortet

Samme melding kommer fra Movias administrerende direktør, Dorthe Nøhr Pedersen.

- Det duer ikke, at kunder står i kø for at købe et rejsekort og systemet så pludselig bryder sammen. Det kan godt være, at det er oppe igen 10 minutter senere, men så har kunden allerede fået en dårlig oplevelse, siger hun til Ekstra Bladet.

Vagthund Rejsekortets omtumlede liv

- Hvorfor vælger I først at træffe den beslutning nu - under to uger før klippekortet skulle udfases?

- Vi har løbende fået forsikringer om, at Rejsekortet A/S var i gang med at lave fejlrettelser - og det har vi hele tiden fulgt op på med en forhåbning om, at det hele ville komme på plads. Men nu er vi nået til et punkt, hvor vi ikke er tiltrækkeligt sikre på, at det kan nås inden 1. juli, siger DSB's Susanne Koch og Movia-direktøren supplerer:

- Set i lyset af den mediestorm, der har været de seneste par dage, så har vi vurderet, at det var det rigtige at gøre. Vi har ansvaret for, at kunderne er trygge ved at rejse rundt, siger Dorthe Nøhr Pedersen.

Og derfor skal kunderne have fortsat have et alternativ, lyder begrundelsen for at rykke udfasningen af papirklippekortet til juni 2014.

Se også: TV: Rejsekorts-volapyk - Ingen fatter noget



Se også: Mere rejsekorts-gak gak: Gjorde holdt på halvvejen og sparede penge

- Kunderne skal have tillid til de produkter, der er på markedet, og de skal have en god overgang til dem. Det føler vi ikke, de ville kunne få på nuværende tidspunkt, siger Susanne Koch.

Samtidig påpeger DSB, at rejsekortet inden længe vil blive opgraderet til en ny version (version 5), og at man ønsker at få det nye system udrullet og testet, inden kunderne mister deres alternative betalingsformer.

Vagthund Her er alle DSB-skandalerne

- Når I så vælger at forlænge klippekortets levetid i et år, er det så, fordi I mener, at det vil tage et helt år, før der er ordentlig styr på rejsekortet?

- Vi bliver nødt til at kigge på det samlede risikobillede, og de risici, der blandt andet opstår, når man laver ændringer i systemet, forventer vi håndteret,når vi når til 1. juni næste år, siger Movias Dorthe Nøhr Pedersen.

HAR DU SPØRGSMÅL TIL REJSEKORTET?

Chat med Rejsekortets administrerende direktør, Bjørn Wahlsten, samt transportminister Henrik Dam Kristensen på ekstrabladet.dk - torsdag klokken 9.30-10.30.

0 kommentarer
Vis kommentarer