Ekspert: Jyske Banks image er useriøst

Peter Svarre revser bankens håndtering af den nuværende mediestorm, som er gået helt galt på Facebook

Den hyggelige kaffebar er pludselig blevet aggressiv og det skurrer i det pæne image, mener Peter Svarre. (Foto: Simon Fals / POLFOTO)
Den hyggelige kaffebar er pludselig blevet aggressiv og det skurrer i det pæne image, mener Peter Svarre. (Foto: Simon Fals / POLFOTO)

Jyske Bank har branded sig selv som et solidt jysk selskab med sans for de unge café-gængere, men når mediestormen tager til i styrke er et venligt og smilende image langt fra en fordel.

På Facebook har Jyske Bank f.eks. ikke selv en profil. Her har de valgt at brande sig selv igennem den venlige figur Havkatten - 'som svømmer mod strømmen og finder nye og anderledes veje'.

- Det er jo meget sjovt, når man taler om sine hyggelige bankprodukter. Men når man bliver ramt af sådan en shitstorm som den her, så er der jo ingen, der gider at tale med en havkat. Det virker dybt useriøst, siger Peter Svarre, der er ekspert i sociale medier og underviser på Journalisthøjskolens kommunikationsuddannelse.

Se også: Jyske Bank får tæv på Facebook

Han mener desuden, at Jyske Banks aggresive strategi i sagen er et problem for det image, som banken har opbygget overfor sine kunder.

- Det skurrer jo helt vildt, når den hyggelige bank, hvor du altid kan få en kop kaffe, begynder på en meget aggresiv tilgang, hvor de laver tilhold på kilder og politianmelder DR, siger Peter Svarre.

Se også: Eksperter føler sig truet af Jyske Bank

På Twitter klarer Jyske Bank til gengæld skærene lidt bedre.

- De gør det eneste rigtige i situationen; at forholde sig til fakta. De linker til pressemeddelelser og andre relativt tørre dokumenter, hvor de forklarer deres side af sagen, siger Peter Svarre, som til gengæld ikke bryder sig om de udbrud, der kommer fra banken blandt de mange tweets.

Her skriver banken blandt andet, at det på en måde er en ære, at få lov at stå på samme liste som Royal Bank of Scotland (RBS), som var en af de mest skandaleombruste banker i Europa under krakket i 2008.

I en anden kommentar spørger Brian Nielsen, hvorfor banken ikke bare siger undskyld? Her svarer Jyske Bank igen ved at kalde de kritiske røster for 'sensationspresse og folkedomstol'.



<br /><br /><br /><br /><blockquote class="twitter-tweet"><p><a href="https://twitter.com/brian_nielsen">@brian_nielsen</a> Vi siger helst kun undskyld, hvis vi har gjort noget forkert - ikke fordi sensationspresse eller folkedomstolen kræver det</p>— Jyske Bank (@jyskebank) <a href="https://twitter.com/jyskebank/statuses/397466459590230016">November 4, 2013</a></blockquote><script type="text/javascript" async="" src="//platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8" /><br /><br /><p>- Det skal man holde sig fra, det er helt sikkert. Det fungerer hverken på de sociale eller de gammeldags medier, siger Peter Svarre og konstaterer, at begge udmeldinger har fået en meget hård medfart af læserne.</p><a id="_47501fdb-3168-45e4-828d-ab52aa57cede" href="https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article4584270.ece">Jyske Banks navn i hemmelige skattely-papirer</a><br /><br /><br /><br /><a id="_e4eb6f7f-f88d-49b7-bc0c-cf37cc2a088f" href="https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article4584306.ece">Jyske Bank: Intet fordækt med os på hemmelig liste</a><br /><br /><p>Det helt store lyspunkt på Twitter er den manglende modstand, mener Peter Svarre.</p><p>- Modparten Danmarks Radio er jo fuldstændig fraværende. Jeppe Gaardbo, der har lavet historien, har ikke engang en Twitter-profil og DR er ikke ude og deltage i debatten. Det giver Jyske Bank en kæmpe fordel, eftersom de ender med at eje diskussionen, siger Peter Svarre.</p><a id="_51637bc8-bfb9-4be8-919f-50571b989480" href="https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article4584478.ece">Bagmandspoliti: Jyske Banks rådgivning er skruppelløs</a><br /><br />
1 af 2 I virkelighedens verden har Jyske Bank et pænt ansigt udadtil, men på Facebook er det 'Havkatten', der taler på bankens vegne. Dybt useriøst, siger ekspert i sociale medier, Peter Svarre. (Foto: Simon Fals / POLFOTO)
2 af 2 Den hyggelige kaffebar er pludselig blevet aggressiv og det skurrer i det pæne image, mener Peter Svarre. (Foto: Simon Fals / POLFOTO)
0 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere