Drop bussen: Kommunen betaler til din taxa

Flere kommuner giver taxa til tre en halv kroner per kilometer

(Foto: Niels Hougaard)
(Foto: Niels Hougaard)

Læs også: Taxatur til skolebørn

Det er slut med halvtomme busser på landevejene i udkantsdanmark.

Flere landkommuner har nu skiftet de store tomme busser ud med taxaer, der kun kører, når det er nødvendigt.

Ordningen hedder flextur, og bliver stadigt mere populær.

I Nordjylland melder trafikselskabet NT om en stigning i antallet af ture. Fra 700.000 ture i 2009 til 1.600.000 ture i 2011 og antallet er stigende.

- Set ud fra en miljømæssig og økonomisk synsvinkel er det alt for meget at køre med en stor bus, der kun opsamler tre eller fire passagerer. Så det er en måde at udnytte ressourcerne på, bedst muligt, siger Nicolai Sørensen, der er underdirektør i Nordjyllands Trafikselskab.

Rebild kommune er en af de to billigste kommuner i Nordjylland med tre en halv kroner per kilometer.

Læs også: Taxa-Ali: Limousinerne tror de er noget

- Vi vil ikke have busser med to eller tre passagerer i, og har nedlagt ruterne. Til gengæld har vi så valgt at sætte taksten ned på flexturene, for det skal jo også være muligt for vores borgere at kunne komme frem, siger Gert Fischer, der er formand for teknik og miljøudvalget i Rebild Kommune.

Underbyder taxaerne
Men mens glæden over ordningen er stor hos både kommuner og trafikselskaber, er man knapt så begejstrede i Dansk Taxi Råd:

- Jeg frygter, at man med de her billige kommunestøttede taxature, er med til at underbyde de almindelige taxature, fortæller direktør, Trine Wollenberg.

Læs også: Sådan tjener kommunerne på at lave fejl i kontanthjælpssager

For kommunerne skal træde forsigtigt, så de ikke gør det sværere for taxaselskaberne at konkurrere, mener hun.

- Hvis flexturen erstatter kundens normale taxakørsel, så er der tale om at kommunen substiserer almindelig taxakørsel, og det synes vi jo ikke er rimeligt, siger hun, og understreger, at der derfor er god grund til at holde nøje øje med udviklingen.

En pragmatisk løsning
Liberal Alliance kan godt se problemet:

- Der er ingen tvivl om at ordningen underbyder taxachaufførernes normale priser. For de påtager sig jo nogle opgaver i et andet regi, end hvad taxachauffører ellers ville have taget, siger Villlum Christensen, der er trafikordfører i Liberal Alliance.

Han understreger dog, at ordningen stadig er det bedste bud på en løsning:

- Taxachaufførne byder selv ind på flextursordningen, og alt i alt synes jeg at det er en god pragmatisk løsning, på et stort problem.

Læs også: Kræftsyg Johnny tvunget I aktivering: Jeg er reelt truet på livet af Faxe Kommune

Det synes man også i Dansk folkeparti. Her er man udelukkende positiv over den populære ordning:

- Jeg synes, at det er fint, at kommunerne får dækket deres yderområder, siger Mette Hjermind Dencker (DF), der er ordfører for landdistrikter.

0 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere