To IC4-tog kolliderede

Begge tog fik skader på fronten, og uheldstogene er nu overgivet til Havarikommissionen

To IC4-tog kørte ind i hinanden, da de skulle kobles sammen under testtur. Læserfoto
To IC4-tog kørte ind i hinanden, da de skulle kobles sammen under testtur. Læserfoto

Kender du til problemer med IC4-togene.Tip os på sms 1224 (det koster alm. takst) eller på mail 1224@eb.dk

De udskældte IC4-tog er forfulgt af uheld, og her til formiddag gjorde de sig uheldigt bemærket igen, da to IC4-togsæt kørte sammen på Esbjerg Station kl. 10.30.

- Det er to IC4-togsæt, der kom kørende sammenkoblet fra Aarhus til Esbjerg som testtog, det vil sige, at det er uden kunder i. Og nede på Esbjerg skal det så kobles sammen med et tredje IC4-tog, og så skal alle tre køre hjem til Aarhus igen. Og da de bliver rangeret ind til den sammenkobling, kolliderer togene, fortæller sikkerhedschef i DSB, Lars Nordahl.

Kollissionen medførte frontskader på de to togsæt, der ramte hinanden.

- Og uden jeg kender de skader i dybden, så er der nogle glasfiberskader, og der er noget skader på koblingen, i hvert fald på det ene togsæt. Men i første omgang får togsættene lov til at stå, og Havarikommissionen undersøger, siger Lars Nordahl og tilføjer, at der både kan være synlige og ikke umiddelbart synlige skader.

- Det kræver også, at vi får togene på værksted og kommer dybere ind i dem for at se, hvad skaderne er.

Han kan ikke sige mere om årsagen til ulykken.

Se også: IC4-tog i ny episode: Kørte ind i en stopbom

- Det skal så undersøges, og det er der nogle kompetente mennesker, der er i gang med nu. Vi har underrettet Havarikommissionen, og Havarikommissionen er på stedet og er ved at gennemføre de undersøgelser. Så derfor kan vi ikke sige noget på nuværende tidspunkt om, hvad årsagen til hændelsen er.

- Der har været snak om bremseproblemer på IC4. Har det spillet ind?

Se også: Havarikommission: IC4-problemer ses ikke på andre tog Havarikommission: IC4-problemer ses ikke på andre tog

- Nej, der kan jeg ikke sige noget om årsagen til hændelsen her. Vi må afvente og se, hvad Havarikommissionen rapporterer på den. Vi udtaler os ikke, så længe de undersøgelser pågår. Vi stiller os til rådighed for Havarikommissionen, så de kan undersøge togsættene, og de skal have adgang til togets logsystemer og så videre. Så det får de.

- Jeg har også hørt, at der skulle være lidt glat på skinnerne?

- Nej, det kan jeg heller ikke sige noget om, om der har været det, for det er noget, der indgår i de undersøgelser, der pågår nu her.

- Men de er ikke kørbare pt.

- Nej, og slet ikke når Havarikommissionen er på. Så må vi ikke gå de togsæt nær, så længe de undersøger. Så når de frigiver, så skal de på værksted og undersøges nærmere, siger Lars Nordahl og understreger, at kollissionen ikke får nogen indvirkning på den normale drift, hvor der køres med kunder, fordi det var et testtog.

- Kan det også ske for tog, der er passagerer i?

- Der kan ske hændelser med tog, der kører i drift. Men jernbanen har kørt med meget stor sikkerhed, og vi sætter ikke tog i drift, uden at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt at køre i de tog.

De stærkt kritiserede IC4-tog fra den italienske producent Ansaldobreda har været meget udskældte. Tidligere i år kørte et IC4-tog ind i en stopbom, og ved to episoder er IC4-tog kørt forbi røde stopsignaler på grund af problemer med togenes bremser.

I november 2011 indstillede DSB al togdrift med de dengang foreløbigt modtagne togsæt, da Havarikommissionen med en rapport kom med skarp kritik af sikkerheden på grund af bremseproblemer.

Kender du til problemer med IC4-togene.Tip os på sms 1224 (det koster alm. takst) eller på mail 1224@eb.dk

0 kommentarer
Vis kommentarer