Er dette løsningen på højresvingsulykker?

Flere virksomheder arbejder på finde en løsning på de tragiske højresvingsulykker - se et udpluk af idéerne og kom med din egen idé her

Højresvingsulykker har kostet otte mennesker livet i 2013. (Foto: Jens Dresling)
Højresvingsulykker har kostet otte mennesker livet i 2013. (Foto: Jens Dresling)

Giv dit eget bud på en løsning på de tragiske højresvingsulykker - og giv din mening til kende om andres forslag - nederst i artiklen

Mens Vejdirektoratet og Trafikstyrelsen arbejder på et fælles oplæg på, hvordan man kan komme højresvingsulykker til livs, har flere virksomheder herhjemme allerede fundet flere mulige løsninger.

Se også: Højresvingsulykker: De mistede livet i 2013

En af dem er See-Mi, som har udviklet en teknologi, der kan gøre chauffører opmærksomme på cyklister, der holder foran eller ved siden af lastbilen.

Kort fortalt går det ud på, at en chip i refleksen foran på cyklerne kommunikerer med et særligt signal, der opsættes ved lyskrydsene - et signal, der lyser grønt og dermed viser chaufføren, at der er cykler tæt ved lastbilen.

Gitte Bjerno overlevede ved et mirakel en højresvingsulykke på H.C. Andersens Boulevard i København. På hendes ben er det dog fortsat tydeligt at se, at hun har været involveret i en voldsom ulykke. (Foto: Jakob Jørgensen) Vagthund Gitte overlevede højresvingsulykke: Fik huden kørt af

- Og hvis cyklisten ikke har chippen i refleksen, så vil det virke præventivt, fordi cyklisten ved at se på det manglende lys kan se, at lastbilchaufføren ikke nødvendigvis er opmærksom på ham eller hende, forklarer Jack Fridthjof, der er en af ildsjælene bag.



Ved See-Mi får lastbilchaufføren et lyssignal, der viser, at en cykel befinder sig i den blinde vinkel.
Ved See-Mi får lastbilchaufføren et lyssignal, der viser, at en cykel befinder sig i den blinde vinkel.


Konceptet er færdigudviklet og er blevet testet i flere kommuner med stor succes. Men virksomheden er midlertidigt i dvale, fordi ingen er interesseret i at investere i projektet.

- Men det forholder sig sådan, at hvis nogen melder deres interesse, så kan det tages op igen med det samme, fortæller Jack Fridthjof.

Danskernes bud
Virksomheden Innovation Embassy har gennem de seneste måneder sat alt ind på at finde en løsning på højresvingsulykker, og under titlen HøjresvingsInnovation har ildsjældene i virksomheden spurgt danskerne til råds.

Det er der kommet flere mulige løsninger ud af, som i de kommende måneder skal testes.

Se også: Chauffør i højresvingsulykke: Cyklisterne mangler respekt

Blandt andet en rød-gul-grøn-løsning, der skal være ned til at vække cyklisternes opmærksomhed, under navnet Cyklist, vær opmærksom.

Her skal tre farvede felter på vejen op mod et kryds gøre cyklisten opmærksom på, at denne er på vej ind i eller opholder sig i en blind vinkel. Det er Cecilie Gran Folmann og Frederikke Lund Oreskov fra Københavns Erhvervsakademi, der står bag idéen.





En anden løsning under navnet Rightlight står entreprenør Thomas Bøje bag.

Her vil et laserlys ved blinklyset blive aktiveret og lyse ned på vejen, hvor cyklisten opholder sig, lige så snart lastbilchaufføren slår blinklyset til.

Dermed bliver cyklisten gjort opmærksom på, at lastbilen skal svinge til højre.





En tilsvarende løsning har Rasmus Steensig Daae, Rasmus Kiertzner Rasmussen, Lasse Boffy Neldahl og Rasmus Saltoft Steen fra RUC lavet.

I deres projekt Usynlig cyklist registrerer en censor på siden af lastbilen, når der er cykler i nærheden - og dermed tændes det røde lys for at advare cyklisterne om, at de befinder sig i den blinde vinkel.

Se også: Sissel overlevede højresvingsulykke: Cyklen blev revet væk under mig

Vejdirektoratet og Trafikstyrelsen kommer med ders bud på en strategi mod strategi mod højresvingsulykker i starten af det nye år.

Heri indgår blandt andet de erfaringer, et tværministerielt rejsehold har gjort sig i Europa i løbet af efteråret 2013.

Giv dit eget bud på en løsning herunder:

0 kommentarer
Vis kommentarer