Rasende borgere om 1813: Det er et dårligt system

Borgere kan ikke komme igennem på akuttelefonen og bliver smidt af linjen

Pernille Kjær Hendriksen har forsøgt at komme igennem til 1813 hele dagen. Foto: Privat
Pernille Kjær Hendriksen har forsøgt at komme igennem til 1813 hele dagen. Foto: Privat
Følg Samfund

Er du blevet ramt af de lange ventetider på 1813? Og vil du stå frem og fortælle din historie til os? Så send os en mail til 1224@eb.dk eller sms/mms til 1224 (alm. takst)

Rasende borgere har hele dagen hængt i ventekø på den nye akuttelefon 1813, som Region Hovedstaden overtog fra lægevagten ved midnat natten til i dag.

En af dem er 23-årige Pernille Kjær Hendriksen fra Rødovre.

Godt nok er hun ikke vanvittigt syg eller har brækket nogle knogler, men forløbet i dag, hvor hun er blevet smidt af linjen flere gange efter at have ventet en time, har sat hendes pis i kog.

- Jeg tror, at jeg har noget halsbetændelse, og jeg vil gerne have noget penicillin. Og jeg kan ikke tage til min egen læge i morgen, fordi jeg skal på arbejde klokken 9, siger Pernille Kjær Hendriksen, der arbejder som kasseassistent i Bilka i Hundige.

- Så det er ikke noget alvorligt, men det burde ikke ske, at vi skal stå i kø på den måde. Og de siger, at hvis det er akut, så skal du ringe op 112. Men hvornår er det akut? Er det, når man har ringet op så mange gange, eller er det først, når jeg ligger og er ved at dø, spørger Pernille Kjær Hendriksen, der priser sig lykkelig for, at hun trods alt ikke er værre ramt sygdomsmæssigt.

Hun havde ikke at ringe i går, fordi hun forventede, at de havde travlt nytårsaften.

- Men det fortryder jeg stort nu, siger hun og tilføjer, at hun er rasende over, at hun har spildt hele dagen med at blive smidt af linjen.

Smidt af flere gange
Hun startede med at ringe til 1813 klokken 10 i morges og fik at vide, at der var 87 minutters ventetid.

- Jeg er tålmodig og venter. Da jeg har siddet i nok en time, bliver jeg smidt af og må derfor ringe op igen. Dette gør jeg, og den siger nu, at der er 47 minutter ventetid, fortæller hun.

Da hun endelig kom igennem, talte hun med en sygeplejerske, der stillede hende om til lægen, men da hun havde gjort det, blev hun smidt af, inden hun nåede igennem.

Og sådan fortsatte det flere gange, hvor hun en gang mere nåede frem til sygeplejersken, men blev smidt af, inden hun nåede lægen. I skrivende stund er hun ikke nået igennem.

- Jeg synes, det er et for dårligt system, og de lever slet ikke op til det, de har lovet, siger hun.

Ringede i stedet til 112
Også Hanne Borten fra Lyngby ville i dag ringe til den nye akuttelefon på 1813 og fik den nedslående besked, at ventetiden ville vare hele dagen.

- Jeg blev noget ophidset, forklarer hun over for Ekstra Bladet.

Hanne Borten, der til hverdag arbejder i et rejsebureau, skulle i kontakt med en læge, fordi hendes nabo pludselig havde fået det skidt og sågar havde ondt i armen.

Da 1813-telefonen meldte optaget, ringede hun i stedet 112, hvorefter en ambulance hurtigt fandt frem til hendes nødstedte nabo.

Men selvom hjælpen altså nåede frem, så er hun forarget over den lange ventid.

Erkender problemer
- Fremover vil jeg nok være i tvivl om, hvor jeg skal ringe hen, hvis der sker noget, siger hun.

Region Hovedstaden bekræfter over for Ritzau, at de lige nu oplever store problemer med telefonlinjen, sandsynligvis fordi flere end forventet ringer, og fordi for få sygeplejersker er vagtsat.

Den nye lægevagt blev - efter ni måneders udvikling - født ved årsskiftet i nat. Den indebærer blandt andet, at alle skal ringe, inden de kan møde op i akutmodtagelsen.

Telefonen bliver først besvaret af en sygeplejerske, som vurderer om personen i røret skal tale med en læge eller møde op.

Region Hovedstaden er den næstsidste region i Danmark til at indføre telefonisk visitering.

Ordningen har skabt stor splid mellem læger og akutberedskabet, fordi lægerne mener, at den nye ordning er lavet uden at tage dem med på råd.

Er du blevet ramt af de lange ventetider på 1813? Og vil du stå frem og fortælle din historie til os? Så send os en mail til 1224@eb.dk eller sms/mms til 1224 (alm. takst)

Mere fra Ekstra Bladet+

Udforsk Ekstra Bladet+

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Lad os hermed rose de radikale