1813 Akut-Kaput: Ring op igen hvis du er ved at dø

Afløser lægevagten: Den nye Akuttelefon 1813 har fået problematisk start med lange ventetider

Lægevagten er blevet afløst af Akuttelefonen 1813 i Region Hovedstaden. Dethar udløst lange ventetider. (Foto: Casper Dalhoff)
Lægevagten er blevet afløst af Akuttelefonen 1813 i Region Hovedstaden. Dethar udløst lange ventetider. (Foto: Casper Dalhoff)

Den nye Akuttelefon 1813, der ved midnat afløste den gamle lægevagtordning i Region Hovedstaden, har fået en mildest talt kaotisk start.

Ordningen, der trådte i kraft fra nytår, har i løbet af onsdagen haft lange ventetider. I perioder fortæller den automatiske teleforsvarer, at man slet ikke kan vente på at komme igennem til hjælpen. Så mange står åbenbart i kø.

- Hvis du er i livsfare, skal man ringe til Alarmcentralen på 112, lyder opfordringen fra teleforsvareren.

Ekstra Bladet har flere gange forgæves forsøgt at komme igennem på 1813. Der har været ventetider på op til 38 minutter, hvis man overhovedet har kunnet komme i kø.

Venter på kommentar
Det har endnu ikke været muligt at få en kommentar fra de ansvarlige i Region Hovedstaden. Kommunikationsdirektør Margrethe Lyngs Mortensen henviser til regionens pressevagt, som ikke må udtale sig - men som vil finde en person, som kan udtale sig og ringe tilbage i løbet af en times tid.

- Der er et meget stort pres på herinde, lyder det fra pressevagten.

I kampagner for Akuttelefonen1813 er borgerne i hovedstadsområdet blevet lovet hjælp og rådgivning fra både læger og sygeplejersker.

- F.eks. kan en sygeplejerske eller læge hjælpe dig på stedet med råd og vejledning, de kan sende en læge hjem til dig, eller de kan henvise dig til en bestemt akutmodtagelse og oplyse ventetid, står der på Region Hovedstadens hjemmeside.

'Vi løfter kvaliteten'
- Så ikke alene løfter vi kvaliteten, men vi giver også borgerne en bedre service. Først og fremmest fordi vi kan sikre, at du altid får det rigtige akuttilbud på det rette sted. Og fordi du fremover kan tilbringe noget af ventetiden derhjemme, fortæller koncerndirektør Svend Hartling på hjemmesiden.

1813 er i følge hjemmesiden den nye indgang til lægehjælp, når den almindelige læge holder lukket. Regionen samler nemlig lægevagtens opgaver, der hidtil blev løftet af de privatpraktiserende læger, med det øvrige akutsystem.

- Det gør vi, fordi det er et grundlæggende problem i dag, at lægevagten sidder i et adskilt system. Nu samler vi det hele ét sted, nemlig Akuttelefonen 1813, fastslår Svend Hartling, der forventer at kun ganske få borgere vil opleve et stort besvær med at omstille sig.

Er du blevet ramt af de lange ventetider på 1813? Og vil du stå frem og fortælle din historie til os? Så send os en mail til 1224@eb.dk eller sms/mms til 1224 (alm. takst)

Ekstra Bladet følger sagen....

0 kommentarer
Vis kommentarer