Uuups: DSB-brøler varede i timevis

Total stilhed fra DSB under nedbruddet. Salgschef erkendet brøler

Rejsekortets brugere svævede i uvished. (Foto: Kristian Linnemann)
Rejsekortets brugere svævede i uvished. (Foto: Kristian Linnemann)

Stilleleg er en leg, som kun få unger holder af.

Ikke desto mindre var det netop, hvad DSB valgte at udsætte deres kunder for, da det udskældte Rejsekort fredag morgen brød sammen.

Sammenbruddet skete klokken cirka syv, men først langt op af formiddagen kunne de rejsende læse om omfanget og konsekvenserne af nedbruddet på dsb.dk. Ligeledes var informationsskærme og højtalere på tavse.

Imens optrådte to fremtrædende DSB-chefer med fejlinformation til Rejskortets halve million brugere. Først lød det, at de skulle betale for en billet, siden blev beskeden trukket tilbage.

- I kan trygt rejse gratis, så længe systemet er ned, lød det så pludselig ved ni-tiden fra DSB.

Minister utilfreds
Det uhyre ringe informationsniveau falder transportminister Magnus Heunicke (S) for brystet. Ministeren oplevede selv kaosset på nærmeste hold, da han steg på toget i hjembyen Næstved.

Han vil tage den elendige information op med DSB. Ligesom han kræver en forklaring på de blandede udmeldinger.

- Hvis bare de dog havde meldt klart ud i højtalere, på skærme og hjemmesiden, at nu er kortet nede pga. en opdatering, så I kan bare køre gratis. Det ville være fornuftig service og det eneste rigtige at gøre, fastslår han over for Ekstra Bladet.

Se også: Derfor gik rejsekortet ned: Pensionister blev snydt for rabat



Se også: Jamen, det er jo Titanic

DSB's salgschef Christian Linnelyst erkender blankt, at DSB dummede sig fredag og lod de rejsende i stikken.

- Vi var for langsomme om at informere. Og det kan jeg kun beklage. Nu skal vi til at finde ud af, hvordan vi kan gøre det bedre fremover, siger han.

- Hvordan kan det være, at der skulle gå flere timer, før man kunne læse om nedbruddet på dsb.dk?

- Nu må vi prøve og se på, hvad vi generelt har gjort. For jeg erkender som sagt, at vi kunne have gjort det bedre med at få informationen hurtigere ud.

Dam advarede
Allerede for et år siden opfordrede den daværende transportminister, Henrik Dam Kristensen (S) til, at DSB og de øvrige trafikselskaber giver kunderne et bedre overblik over, hvordan deres billetter gælder.

Men fredagens nedbrud afslørede, at kundeservicen stadig halter gevaldigt. Eksempelvis kom der heller ingen information op på skærmene i S-tog.

Christian Linnelyst erkender problemet, og forklarer, at man arbejder på at forbedre informationen.

- Det er klart, vi er der ikke endnu - så vi arbejder hele tiden. Det gælder Rejsekortet og vores andre typer billetter. Kunden har ret til rettidig information om sin rejse.

0 kommentarer
Vis kommentarer