Kort ventetid på akuttelefon for syddanskere

Tilskadekomne borgere i Region Syddanmark blev mødt med korte ventetider på den første dag med ny akuttelefon

Tirsdag gik Region Syddanmark i luften med en ny læge- og skadevagt, som tilskadekomne skal ringe til for at få en tid på skadestuen eller på anden måde få hjælp til behandling.

Og premieren gik angiveligt lige efter bogen. Alle kom alle igennem inden for få minutter, og regionen har dermed overholdt de opstillede servicemål, meddeler Region Syddanmark.

Siden klokken otte i morges og frem til klokken 16 har i alt 223 borgere ringet for at få hjælp til alt fra brækkede fingre og forstuvede fodled til børn, der skulle have pillet ting ud af næsen eller øret.

Den maksimale ventetid på telefonen var på premieredagen to minutter, og det glæder Poul-Erik Svendsen (S), der er formand for regionens sundhedsudvalg.

- Vi har været meget spændte på, om borgerne overhovedet har taget budskabet om, at de fra 1. april skal ringe, inden de tager på skadestuen, til sig.

- Derfor er det selvfølgelig godt at se, at der både er mange, der har husket at ringe, og at de heller ikke har skullet vente ret længe i telefonen, siger han i en pressemeddelelse.

Den nye akuttelefonen er bemandet ud fra en forventning om, at der i gennemsnit vil komme cirka 290 opkald om skader på hverdage mellem klokken otte og 16.

Set i det lys har det været en stille dag, hvilket selvfølgelig også påvirker telefonventetiden i positiv retning, erkender Region Syddanmark.

Men derfor er der stadig grund til at glæde sig over dagens arbejde, som Christian Jørgensen, der leder visitationssygeplejerskerne, som bemander telefonen i dagtimerne, kalder "gnidningsfrit" - også på trods af små skønhedsfejl.

Der er for eksempel nogle patienter, der har siddet længe i skadestuernes venteværelser, selvom de havde fået en vejledende tid over telefonen.

- Det er klart, at der er mange arbejdsgange rundt omkring, der skal falde på plads, når vi sætter så store forandringer i søen. Men så snart vi bliver opmærksomme på, at der er noget, der skal rettes eller kommunikeres bedre, gør vi naturligvis det, siger han.

Dagens positive premiere er noget anderledes end Region Hovedstadens problematiske start på 1813-linjen. Flere dødsfald er blevet kædet sammen med ordningen, og tirsdag blev der afholdt krisemøde i regionen.

0 kommentarer
Vis kommentarer