Nye alvorlige fejl på IC4- og IC2-tog

Nye problemer er 'en alvorlig risiko for jernbanesikkerheden', siger Trafikstyrelsen. Togene kører videre

De skandaleomsuste IC4-tog er blevet centrum i en ny problematisk sag.

Af en korrespondance mellem DSB, Trafikstyrelsen og Havarikommissionen, som først TV2 og siden Ritzau har fået aktindsigt i, fremgår det, at der i tre tilfælde er sket skade på det såkaldte lejehus, som rummer togets hjulaksler.

Den seneste hændelse blev registreret i februar, mens de øvrige fandt sted i 2010.

- Det er Trafikstyrelsens vurdering, at hændelsestypen kan medføre en alvorlig risiko for jernbanesikkerheden, skriver styrelsen i et notat dateret den 25. marts.

Efter denne dato er også et IC2-tog, der er produceret af samme leverandør og med mange af de samme komponenter som IC4, blevet ramt af et lignende problem.

Hændelserne har fået Trafikstyrelsen til at bede DSB udarbejde en vurdering af risikoen ved fortsat kørsel med IC4-togene.

I den såkaldte safety case, som producenten Ansaldobreda har udarbejdet, og som lægger til grund for IC4-togenes kørselsgodkendelse, fremgår det, at en ødelagt akselkasse kan føre til en afsporing af toget i kategorien "katastrofisk".

Den italienske producent vurderer dog, at hændelsen sandsynligvis aldrig vil indtræffe, men det tør Trafikstyrelsen ikke forlade sig på.

- De mulige konsekvenser og forekomsten af tre hændelser gør, at de forudsætninger i safety casen, som udgør en del af godkendelsesgrundlaget (for kørsel med IC4, red.), ikke kan anses for at være valide, vurderer styrelsen i sit notat.

Den har givet DSB en frist til mandag, hvor selskabet skal komme med en foreløbig risikovurdering af fortsat kørsel med IC4, men siden er der tilmed blevet konstateret revner i en hjullejekonsol på et IC2-tog.

Det fremgår af en mail fra DSB's sikkerhedschef, Lars Nordahl Lemvigh, til Trafikstyrelsen, som er dateret tirsdag den 1. april.

- Skaden er identificeret på baggrund af de erfaringer, der er gjort på IC4, skriver direktøren, som oplyser, at DSB har udvidet sin egen undersøgelse af problemet til også at omfatte IC2.

Foreløbig kører togene dog videre med passagerer om bord.

- Der foretages lige nu undersøgelser af de revner, der er konstateret på enkelte IC4- og IC2-tog. Vi tager situationen alvorligt og er i tæt dialog med Trafikstyrelsen.

- Hvis vi eller Trafikstyrelsen vurderer, at der er behov for at tage tog ud af drift, vil vi ikke tøve med det. Her og nu er det imidlertid ikke tilfældet, skriver Lars Nordahl Lemvigh i en mail til Ritzau.

0 kommentarer
Vis kommentarer